îți ia 7 minute să citești articolul

Google Analytics este unul dintre cele mai puternice instrumente de analiză a traficului efectuat pe site-ul tău, dar și pe diversele platforme de social media ce se leagă de acesta. Deși pare simplu și destul de cuprinzător când spui că analizează traficul, acesta creează o analiză extrem de amănunțită a tuturor celor ce vizitează site-ul tău. Astfel acesta poate raporta amănunte legate de vârsta acestora, ocupația lor, țara și localitatea din care provin, ba chiar aspecte legate de ora preferată de acces, interesele acestora și chiar și obiceiurile lor de cumpărare.

Orice afacere, oricât de mică va beneficia enorm prin crearea unui cont în Analytics și studierea datelor pe care acesta le furnizează. Analytics creează seturi de date pe baza informațiilor colectate de pe site-ul tău ce sunt împărțite în principal pe 4 nivele esențiale: nivelul utilizatorului, nivelul sesiunii, nivelul paginii vizitate și nivelul acțiunii specifice (nivel de event, adică fiecare click pe vreun buton sau vizionare de material video, etc).

Pe baza datelor extrase acesta pune la dispoziția utilizatorilor cifre și informații sub forma unor rapoarte. Acestea sunt împărțite în două categorii: Metrics și Dimensions. Metrics include datele, cifrele efective în sensul general, iar Dimensions rafinează aceste date în bucățele mai mici pentru a putea răspunde nevoilor particulare ale afacerii tale. Metrics îți spune că ai avut azi 250 de utilizatori, dar cu ajutorul lui Dimensions vei putea afla ceva despre respectivii utilizatori care să te și ajute în afacerea ta.

În lumea marketingului digital Analytics poate fi o mină de aur dacă știi cum anume să profiți de toate funcționalitățile acestuia. Există mulți care se simt încântați de cifrele la care se uită, la numărul de vizitatori, la numărul total de conversii reușite sau alte date destul de generale. Totuși pentru ca strategia ta marketing să fie una de succes va trebui să analizezi lucrurile mult mai în amănunt. UN marketing bine realizat este acela care are ca țintă cunoașterea cât mai bună a clientului căruia i se adresează afacerea respectivă în mod particular.

Astfel că, de aceea, mai jos veți găsi exact acele modalități de utilizare ale Google Analytics la care nici nu v-ați gândit, dar care sunt esențiale pentru un plan de marketing digital cât mai eficient. 


  1. Folosește indicatorii Top Conversion Paths

Atunci când vorbim despre rapoartele Analytics legate de convertirea (conversion) unui client, ne referim doar de ultimul click care a dus către convertirea sa. Astfel în mod greșit putem trage concluzia că această convertire provine să spunem de pe o postare pe Instagram. În realitate un client poate parcurge, și de cele mai multe ori chiar o face, o cale mult mai lungă până la convertirea finală, cale ce presupune vizite intermediare pe site, dar din locuri diferite (căutare organiză, reclamă plătită, rețele de socializare, email, etc).

Drumul pe care îl realizează un utilizator de la simplu vizitator la client este ilustrat în Google Analytics în meniul Multi-Channel Funnels prin raportul Top Conversion Paths. Tot ce trebuie să faci este să mergi la Reports, selectezi Conversions, apoi de aici mergi la Multi-Chanel Funnels și selectezi Top Conversion Paths, iar aici vei crea tu propriile rapoarte în funcție de factorii care te interesează (vei alege tu Dimensions).

Analizând pe o perioadă de timp raportul de mai sus vei putea observa existența unor tipare generale pe care majoritatea clienților tăi le-au avut către conversie. Astfel vei putea investii în mod corect în acele porțiuni care sunt mai importante pentru că vei știi exact cum funcționează diferitele medii ale marketingului digital împreună pentru a duce la convertirea clientului. 

  1. Analizează traficul cu Goal Flow Report

Comportamentul unui potențial client pe această cale către convertirea sa în client este foarte diferit în principal atunci când provine din țări diferite, Fiecare țară în  parte are nu numai tradițiile sale, dar și obiceiurile sale specifice atunci când vine vorba despre cumpărături. Drept urmare va trebui să analizezi exact cum anume se comportă diferit pe calea către convertire utilizatorii din diverse țări sau orașe pentru a vedea cum anume să investești și în funcție de locație, nu numai în funcție de drumul parcurs de aceștia.

Vei putea analiza acest factor mergând tot la secțiunea Conversions, apoi la Goals și Goal Flow. Va trebui apoi să alegi segmentul în funcție de țară, regiune sau localitate și apoi să filtrezi rezultatele în funcție de sursă. Goal Flow îți va arăta exact pașii pe care îi urmează utilizatorii din regiuni diferite pentru fiecare canal de promovare. 

  1. Folosește Cohort Analysis Report

Un alt element important este ca de îndată ce s-a creat convertirea clientului, acesta să rămână al tău și să genereze în continuare profit. Drept urmare, vorbim despre retenția clientului, adică cum anume îi putem resuscita interesul dacă observăm că la un moment dat și l-a pierdut.

Tot Analytics ne ajută cu furnizarea unei imagini legate de perioadele de timp și anumitele grupuri de client și felul în care aceștia se raportează la site-ul nostru, produsele sau serviciile pe care le oferim. Vom merge la Audiences din meniul Analytics, apoi alegem Cohort Analysis, unde setăm Dimensions și Metrics funcție de ce anume dorim.

Pentru a putea crea un asemenea raport va trebui să stabilim întâi un Cohort, adică acel eșantion, grup de utilizatori pe care dorim să îi analizăm. Avem doi factori pentru crearea unui Cohort: tipul de grup, dar unde este disponibilă doar Data de Achiziție, momentan și apoi Mărimea acestui Cohort adică perioada de timp ce determină dimensiunea fiecărui grup de tipul Cohort (zi, săptămână, lună).

În funcție de cum se prezintă aceste rapoarte vei putea vedea exact care este momentul în care utilizatorii tăi au tendința de a pierde interesul pentru afacerea ta și vei putea găsi modalități de a-i recâștiga sau de a-i face să cumpere chiar și în momentele în care nu intenționează să o facă. 

  1. Analizează datele promoțiilor de sărbători

Una dintre perioadele cele mai importante pentru vânzări sunt sărbătorile. Comportamentul cumpărătorului și al potențialului client se modifică destul de semnificativ în aceste perioade ale anului.

Pentru a afla exact care este acest comportament va trebui să verifici datele din același Cohort Analysis Report, doar că pe termen scurt. Ceea ce trebuie să faci este să configurezi elementele raportului, atât Metrics, dar și Dimensions pentru a îți returna datele necesare. Alege segmentul Market, apoi Tipul de Cohort: Data de Achiziție, Dimensiunea Cohort: Per Zi. Alegem apoi Metric: Venit per utilizator (Revenue per user) sau tranzacție per utilizator și ultimul factor, Intervalul datelor afișate (data range), iar acest ultim indicator trebuie să alegi exact perioada promoției. Așa vei putea vedea exact cât venit a fost generat de fiecare canal de promovare pe care l-ai folosit în perioada respectivă și așa vei putea adapta următoarele campanii pentru a răspunde mai bine nevoilor unor potențiali noi clienți. 

  1. Conversion Probability Report

Poate că unele dintre cele mai importante date pe care le poate furniza Analytics sunt cele legate de previziuni pe baza probabilităților intuite din datele pe care acesta le-a înregistrat deja. Acesta poate să evalueze care este probabilitatea de convertire a unui anumit client în următoarele 30 de zile. Singurele condiții pentru ca acesta să poată intuii această probabilitatea este să aibă îndeajuns de multe date pentru a crea aceasta rapoarte: să implementezi tracking-ul în magazinul tău online, să ai minim 1000 de tranzacții lunare pe site și să permiți să treacă un interval de minim 30 de zile de când ai implementat această metodă de raportare pentru a îi permite lui Analytics să colecteze îndeajuns de multe date pentru a avea ce prevedea.

Rapoartele de acest fel le vei obține accesând Audiences din meniu, apoi mergi la Behavior, selectează Conversion Probabilty și deschide raportul.

Vei putea vedea care sunt acele canale ale marketingului digital în care merită să investești mai mult pentru că probabilitatea lor de convertire a clientului este mai mare în acest raport. De asemenea vei avea o imagine legată de campaniile sau cuvintele cheie în care ai investit și dacă vei reuși să obții ceva din acestea în funcție de procentele afișate ca probabilități de convertire a clienților. 

  1. Personalizează Google Analytics Dashboard

Google Analytics oferă date foarte importante ce sunt utilizate de diversele subramuri ale marketingului, dar de multe ori sunt esențiale și pentru alte departamente din cadrul companiei. Drept urmare, Google Analytics ar trebui să fie o platformă de măsurare și analizare pe care să o poată folosi în activitatea lor de fiecare dată când au nevoie de anumite date specifice acestuia.

Deși ușor de folosit Google Analytics este extrem de plin de date și implică nenumărate variante de a-l folosi, iar aceste variante sunt în fapt dependente de nevoile specifice ale fiecărei afaceri. Acesta are un Dashboard standard pus la dispoziția tuturor celor care instalează Google Analytics, dar oferă și variante ce pot fi personalizate, doar contra cost. Acesta este o funcționalitate în care merită să investești pentru că va ușura munca ta și a tuturor celor ce îl folosesc mult mai mult. În loc ca de fiecare dată când trebuie să creezi un raport să cauți în munți de butoane și meniuri poți să creezi un Dashboard personalizat care să îți  ofere instrumentele pe care le folosești tu la îndemână în orice moment.

CONCLUZIE

Metodele de folosire ale Analytics de mai sus sunt doar câteva exemple despre cum poate fi folosit acest instrument mult mai bine, de a căuta să găsești noi variante de a genera acele date de care ai nevoie tu pentru ca afacerea ta să se poate dezvolta. Încearcă să găsești tu noi variante, scormonește și testează funcționalitățile lui Google Analytics și evită să te limitezi doar la rapoartele superficiale pe care le folosește toată lumea.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *