îți ia 4 minute să citești articolul

Să spunem că ai cumpărat două cărți: una se numește „Flori de măr”, iar cealaltă se numește „Micuțele flori de cireș”. O citești pe prima, apoi te apuci de a doua, pornind de la concluzia că în ciuda faptului că titlurile asemănătoare sigur că sunt două cărți diferite. Iar după primele două capitole, pe care le citești mai mult ca sa te lămurești că ai dreptate îți dai seama că este de fapt aceeași carte cu un titlu ușor diferit. Astfel intervine o frustrare și o supărare legată de timpul investit în citirea celor două capitol în speranța că este diferit conținutul. Dacă sub titlul „Micuțele flori de cireș” ar fi apărut cunoscut și sub numele de „Flori de Măr” ai fii știut că este aceeași carte cu prima dar care a apărut probabil sub două nume.

Reașezând exemplul de mai sus în domeniul motoarelor de căutare, cele două titluri de cărți sunt două URL-uri duplicat, adică două pagini web cu un nume diferit, dar conținut identic sau aproape identic. Iar notița de dedesubt cunoscut și sub numele de este de fapt un tag canonical. 

Ce este un canonical URL?

Atunci când pe site-ul tău există pagini duplicat adică pagini cu URL-uri diferite, dar același conținut este foarte indicat să „marchezi” pagina pe care o vrei indexată dintre acestea cu un tag canonical. Prin acest tag îi precizezi bot-ului Google că dintre toate paginile cu același conținut aceasta este cea care trebuie indexată.

Google nu penalizează conținutul duplicat de pe paginile aceluiași site. Nu o face în mod clar, dar pentru că favorizează conținutul original nu privește cu ochi buni existența acestor duplicate. Cum bot-ul său este practic un roboțel programat după un anumit standard acesta nu are cum să realizeze să există niște motive clare pentru acel duplicat. Nu va penaliza acest fapt, dar nici nu-l va recompensa. Ba mai mult este chiar posibil să creeze el un  propriu canonical, adică să aleagă el una dintre respectivele pagini și să o întoarcă doar pe aceea la rezultatele la căutări. Iar alegerea sa este mai mult decât posibil să nu îți convină. 


Când este nevoie de folosirea unui asemenea tag?

Probabil că te gândești acum că dacă nu este ok să folosești același conținut pentru mai multe adrese URL, atunci de ce să faci chestia asta? Pur și simplu nu faci acest lucru.

Haideți să vedem acele posibile duplicate de conținut la care fie nici nu te-ai gândit, fie nu ai avut conștiință de ele. Deci iată mai jos acele variante în care este super indicat să folosești un tag canonical.

– Atunci când ai mai multe versiuni pentru același conținut: web, PDF, video, etc.

– Ai trecut la HTTPS, dar există încă varianta HTTP, cea nesecurizată pentru pagina ta

– Ai mai multe variante prin care se poate ajunge la adresa ta web: https://www.domeniulmeu.ro, www.domeniulmeu.ro, domeniulmeu.ro, de exemplu.

– Poți ajunge la pagina respectivă indiferent de tipul de caractere folosite: caps sau normal.

– Site-ul tău folosește Session IDs. Session IDs sunt folosite în general în paginile web magazine online pentru că acestea le ajută să păstreze datelor utilizatorilor de la o sesiune de login la alta.

– Site-ul tău are variante diferite pentru mobile și desktop. 

Cum folosim corect rel-canonical

Acest tag trebuie folosit în secțiunea de head a paginii sau în header-ul unui HTTP. Acest lucru este foarte important pentru ca acest tip de tag să fie luat în considerare de către motoarele de căutare.

Pentru ca bot-ul ce indexează pagina să nu aibă niciun dubiu legat de tag-ul canonical folosește URL-uri absolute. Ce înseamnă un URL absolut? Adresa corectă și completă a paginii. Un tag canonical corect ar fi: <link rel=”canonical” href=”https://www.domeniulmeu.ro/comenzi/”>.

Nu folosi mai mult de un tag canonical pe o pagină. Este posibil să produci confuzie pentru  un motor de căutare atunci când acesta încearcă să indexeze o pagină pe care ai mai multe linkuri canonical.

Ferește-te de a utiliza un tag canonical către  pagină care include un tag de tipul 301 redirect (care redirecționează utilizatorul către un nou URL modificat al paginii respective) sau un alt tag de tip canonical. Pagina ce apare în tag-ul canonical trebuie să fie unică, relevantă și care să reprezinte un URL real. Redirect-ul sau un alt canonical vor deveni ușor suspecte în ochii „roboțelului” de indexare a Google. Sau în cel mai fericit caz, va fi neclar pentru bot ce anume trebuie indexat.

Concluzie

Tag-ul canonical rezolvă multe bătăi de cap a celor ce lucrează în SEO. Poate că nu știi de ce acel client cu acel site „perfect” din punctul tău de vedere pierde o poziție sau poate chiar mai multe în SERP. Nu ajunge pe pagina trei, dar se apropie de partea a jos a primei pagini. Iar ceea ce ți se întâmplă nu este o problemă de optimizare neapărat. Este o chestiune de finețe, cum se spune, adică acel procent de 2 sau 5% care face toată diferența. Nu este Google care te penalizează, ci este un bot care nu înțelege corect ce se întâmplă pe site-ul tău. Tag-ul canonical îl ajută să priceapă, iar pe tine să nu pierzi acele mici, dar importante procente.

 

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *