îți ia 5 minute să citești articolul

Atunci când îți deschizi o afacere sau vrei să faci o modificare radicală legată de imaginea companiei deja existente primul pas al strategiei tale de promovare și marketing este crearea unui site web. Dacă acum 15 – 20 de ani crearea unui site se putea face chiar și de către cel ce avea afacere sau angajați „pricepuți în ale informaticii”, azi, fără un minim de cunoștiințe nu vei putea realiza singur un site pentru că te vei lovi de nenumărate probleme, care, la rândul lor pentru a putea fi soluționate tot de tine va dura extrem de mult timp și va necesita foarte mult studiu și cercetare. Și cum conduci o afacere este puțin probabil să ai și timpul necesar să te ocupi în același timp și de crearea site-ului acesteia. De cele mai multe ori vei ajunge să angajezi o companie sau un freelancer care să creeze site-ul tău cu funcționalitățile necesare afacerii tale.

Întrebarea pe care o vei pune la prima întâlnire cu cei pe care îi intervievezi pentru un asemenea job va fi cu siguranță: „cât durează până am site-ul funcțional?” Dacă răspunsul primit va fi unul rapid de genul: “2 saptamani”, mergi mai departe și mai caută. Din acest motiv voi explica mai jos exact care sunt pașii urmați în realizarea unui site și care sunt acei factori ce pot influența durata mai lungă sau mai scurtă pentru realizarea acestuia. 

Care sunt factorii ce influențează construirea unui website

Înainte de a căuta o echipă sau o persoană care să creeze site-ul tău va trebui să stabilești ce anume dorești să conțină acesta. Pentru ce îl creezi? Vrei să fie doar o modalitate de informare pentru clientul tău sau vrei să fie ceva mai mult? Vrei să găsească informații sau articole utile aici? Produsele tale sunt complexe și necesită poate prezentări video sau de tip CAD? Vrei să creezi o bază de clienți cu ajutorul acestuia? Ai nevoie de un mic magazin online sau de unul de mari dimensiuni? Întrebările la care trebuie să ai deja răspunsul sunt extrem de multe și înainte de orice pas în direcția creări unui site va trebui să e găsești răspunsul clar acestora. Numai după aceea vei putea știi ce să ceri, dar și cum să răspunzi întrebărilor celor ce îți vor crea site-ul.

În funcție de tipul de site de care ai nevoie, timpul necesar realizării acestuia va varia considerabil, iar factorii ce influențează durata de construire a unui site sunt:


  • Tipul proiectului: un blog sau un site de companie, un magazin online, etc
  • Numărul de pagini și volumul conținutului
  • Instrumentele și metodele de construire a site-ului
  • Bugetul alocat creării site-ului respectiv

Un alt factor important ce influențează durata de creare a unui site este … momentul la care se începe lucrul la acesta. Adică ce vreau să spun? Este posibil ca echipa sau compania pe care ai ales-o să creeze site-ul să nu aibă cum să înceapă proiectul nou, lucrul efectiv la site-ul tău, chiar imediat. Este foarte posibil ca aceștia să fie deja angajați în alte proiecte și să vă spună că vor începe lucrul peste 2 săptămâni sau 1 lună, iar această perioadă de timp trebuia și ea adăugată la termenul de realizare. Sigur că puteți să alegeți pe cineva care poate începe chiar imediat, dar în funcție de bugetul vostru și/sau cerințe, pretenții este foarte posibil să fie nevoie să lucrați cu o anumită echipă. 

Care sunt fazele de dezvoltare ale acestuia

Majoritatea companiilor care creează pagini web folosesc același proces de realizare a fiecărui proiect, un proces ce include 3 faze principale.

Faza de cercetare. Aceasta este faza inițială care durează în general în jur de 3 săptămâni. În cadrul acestei faze colaborarea cu clientul este extrem de intensă pentru că aici se adună toate datele legate de compania pentru care se creează site-ul respectiv. Toate datele legate de compania respectivă, ce vor aceștia să aducă nou, să îmbunătățească sau să schimbe cu ajutorul noului site sunt chestiuni ce trebuie discutate și stabilite în detaliu. Se creează o structură, un schelet (wireframe) a site-ului și se revizuiește alături de client pentru eventuale modificări sau clarificări. Tot aici se analizează datele existente legate de vechiul site, dacă este cazul.

Faza de design. Această fază a proiectări este cea mai lungă dintre toate celelalte și ar trebui să se desfășoare pe o perioadă cam de 6 săptămâni. În faza de design se creează și se stabilește exact felul în care arată toate elementele incluse în structura, în schița creată inițial. Acum se realizează mockup-urile, adică macheta exactă a site-ului. Se realizează machete pentru paginile cheie, pentru meniuri și orice presupune interacțiune dintre utilizator și site. Totodată se stabilesc culorile, formatul, paleta, font-urile și orice alt element vizual al design-ului. Pe parcursul acestei faze cei ce creează site-ul vor cere in mod constant feedback din partea clientului pentru a vedea dacă sunt necesare sau nu modificări.

Faza de dezvoltare. Aceasta este ultima fază a creării efective a site-ului, pentru că veți vedea că cele ce urmează sunt doar chestiuni tehnice de hosting și/sau de modificare minoră sau îndreptare a diverselor probleme apărute în testele inițiale. Această fază durează în jur de 3 săptămâni și presupune proiectarea efectivă a site-ului prin crearea de către dezvoltatori a codului necesar să pună în mișcare tot ce s-a stabilit până acum în faza de design.

După ce ultima fază a fost finalizată, tu, client, vei avea o perioadă de timp alocată sau solicitată chiar de tine în care să folosești site-ul cât mai mult, să testezi practic ce anume a fost creat. Astfel vei putea descoperi dacă există lucruri pe care ți-ai dori să le modifici un pic căci poate sunt diferite de cum le-ai imaginat tu, dar vei avea posibilitatea și să găsești mici erori ce trebuie îndreptate de proiectantul site-ului. După ce și faza de testare s-a finalizat (aceasta poate să dureze 2 sau 3 săptămâni în funcție de site-ul creat și de cerințele tale) urmează urcarea acestuia pe un server, migrarea sa pe un mediu final de unde va fi accesat de oricine dorește să te găsească, oricine te caută pe motoarele de căutare.

CONCLUZIE

Proiectarea unui site de la faza de contractare până la momentul în care acesta este live pe Internet durează cel puțin 2 luni, dar, în funcție de mărimea site-ului și problemele întâmpinate pe parcurs poate să dureze chiar și o jumătate de an. Este evident că la începutul drumului, atunci când vei stabili cu cine lucrezi și vei semna un contract, toate aceste amănunte vor fi pe larg discutate pentru a avea o viziune clară asupra timpului necesar. Nu uita, însă, că sunt aspecte ale site-ului care țin și de tine, de felul în care răspunzi, de modificările pe care le ceri, etc. Pentru ca timpul să nu lungească va trebui să încerci să fi cât mai prompt cu feedback-urile tale și să te hotărăști o dată și bine.

Share:

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *