îți ia 9 minute să citești articolul

Google My Business este un instrument gratuit foarte folositor în special pentru afacerile pentru care componentă locală este importantă. Inițial neglijat de majoritatea companiilor și a afacerilor, acestuia i-a fost descoperită importanța și relevanța în special datorită promovării create chiar de Google pentru acest instrument al lor.

Ce este Google My Business de fapt? Un imens director al tuturor afacerilor legat de Maps. Pe baza estimărilor din Maps aceștia pot crea singuri profiluri pentru diversele afaceri. Doar că dacă acestea nu sunt revendicate de nimeni ele nu includ decât un nume și eventual o adresa. Ceea ce le face extrem de prețioase este că aceste listări sunt primele ce apar în rezultatele organice la căutări, ba mai mult atunci când un potențial client caută o afacere ca a ta pe hartă, i se vor arăta toate acelea din jurul lui. Dacă profilul tău este gol, dar al concurentului tău are informații este evident că potențialul client va merge spre acesta.

Astfel că dacă nu ai încă un profil My Business atunci creează-l chiar acum, iar mai jos vei putea găsi o listă completă cu ce să faci și ce să nu faci cu acesta.

Creează corect profilul Google My Business

Atunci când creezi un profil pentru compania ta sau revendici unul deja existent (creat automat de Google) este foarte important să începi cu dreptul. Aceasta înseamnă că trebuie să introduci toate informațiile cerute, tot ce este nevoie pentru ca afacerea ta să aibă cea mai mare vizibilitate.


Introdu absolut toate detaliile legate de unde poți fi găsit, instrucțiuni cum să se ajungă la tine, eventual ce mijloace de transport se pot folosi, dar evident și adresa exactă. Este foarte important să afișezi un orar de lucru care să includă intervale orare și zile de funcționare REALE. Introdu nu numai site-ul web al afacerii tale, dar și adresă de mail, număr de telefon, rețele de socializare pe care ești prezent, adică orice metodă prin care cineva poate ajunge la tine sau la mai multe informații legate de tine.

Atunci când creezi titlul listării tale, dar și descrierea afacerii va trebui să incluzi și cuvinte cheie. Gândește-te ce cuvinte cheie sunt cele mai relevante și importante pentru clienții tăi și adaugă-le pe acelea. 

NU introduce locații false de dragul SEO-ului local

Există pentru mulți tentația de a crea locații false pentru a apărea la căutările locale pe o anumită zonă în care ei nu sunt prezenți. Dacă vă bazați pe ideea că „lasă că nu vine clientul direct la mine” greșiți foarte mult. Chiar dacă afacerea voastră presupune un contact inițial telefonic sau pe email din partea unui potențial client va exista tot timpul varianta în care clientul vă va bate la ușă. Iar dacă ușa nu există sau este a altcuiva nu numai că nu va cumpăra niciodată de la voi, dar cu siguranță va scrie ș o recenzie, iar Google vă va penaliza zdravăn. Căutările locale au exact acest scop și anume ca un client să poată veni la cel mai apropiat loc de unde se află și a găsi ce are nevoie.

Așa că dacă ai filiale în diverse locuri, creează câte o pagină pentru ele, introdu-le în Google My Business, dar dacă ele nu există, NU o face. 

NU pune prea multe cuvinte cheie în titlul listării

Am menționat mai sus că trebuie să folosiți cuvinte cheie în titlu și descriere. Atenție însă la numărul lor și nu neapărat la acesta cât la logica a ceea ce ați scris. Dacă totul pare forțat ca exprimare veți fi cu siguranță depunctat. Va trebui să aveți mare grijă și la exprimare pentru că aceasta poate că nu vă va aduce vreo problemă de clasare de la Google, dar va putea stârni râsul și „depunctarea” din partea utilizatorilor. Un exemplu relevant, găsit de curând, „haine damă/femei ieftine”…. 

Cere recenzii pentru locația ta

Există un rating pe care îl primești în funcție de recenziile primite de la utilizatorii Google Maps. Dacă ești la început de drum cu afacerea ta mai mult ca sigur că nu vei avea nicio recenzie. Comentarii negative din partea clienților tăi vei primi chiar dacă nu le ceri, pentru că este un fapt dovedit că oamenii sunt mai înclinați să creeze recenzii atunci când au fost nemulțumiți de ceva. Dar cum să primești aceste comentarii indiferent de experiența acestora? Simplu: cere-le!

În plus, există ghizi locali pe Google, dar și comunități prin intermediul cărora poți intra în contact cu ghizi. Pentru aceasta va trebui să devii tu ghid local. Nu este dificil mai ales că nu necesită să călătorești foarte mult , ci doar să ieși din casă și să răspunzi la întrebările Google și la solicitările lui de recenzii legate de locațiile pe care le-ai vizitat într-o zi. Conectează-te cu alți ghizi și roagă-i să viziteze și locația ta dacă este posibil. Nu încerca să le oferi bani sau produse pentru că vei primii recenzii negative, ci vorbește doar cu ei. 

NU inventa sau cumpăra recenzii

Dacă te gândești că o soluție a problemei recenziilor tale inexistente sau a numărului prea mare de comentarii negative este să creezi 50 de conturi false și să postezi tu … greșești. Știi cum se spune „minciuna are picioare scurte”. Nu știi niciodată cum și când sau cine va afla și de îndată ce un singur client află că tot ce era „de bine” este fals, poți fă sigur că va spune la alți 20.

Evită să cumperi recenzii de la diverși sau de la „pepinierele” de gen. Dacă recenziile primite de tine sunt în majoritate negative este clar că ceva nu faci bine în relația cu clienții tăi. Dacă tu cumperi recenzii pozitive, iar clientul real vine în locația ta și are o experiență complet diferită față de „recenzie” cu siguranță va sesiza acest lucru. 

NU umple concurența de postări sau recenzii false

O altă practică total nepotrivită este crearea de conturi false doar pentru a posta recenzii proaste pentru concurentul tău direct. Pe lângă problema morală evidentă este poate bine să ne aducem aminte că ceea ce facem pe Internet are o amprentă, una digitală care rămâne oricât de mult am vrea noi să o ștergem … 

Răspunde la toate recenziile indiferent cât de mici sau negative

Cei mai apreciați comercianți sunt cei care îți vorbesc frumos, au un zâmbet pe față și încearcă să te ajute cum pot ei mai bine. Această regulă nescrisă se aplică și pe contul tău de Google My Business. Răspunde oricărei recenzii, chiar și una care îți dă doar un rating, fără cuvinte. Dacă ai două stele, răspunde cu: „Vă mulțumesc pentru recenzie! Ne puteți spune ce nu v-a plăcut? Cum am putea să ne îmbunătățim produsele/serviciile?”. Dacă ai 5 stele poți spune „Vă mulțumim! Vă mai așteptăm cu noi produse!”.

Atunci când recenziile sunt negative este foarte important să intrați în legătură cu acel client să descoperiți împreună cum puteți rezolva lucrurile. O corespondență cu un client nemulțumit vă poate modifica rating-ul din partea acestuia. 

NU te certa cu clienții în recenzii

Una dintre cele mia mari greșeli pe care le poți face este să pornești certuri cu clienții nemulțumiți în mesajele de la acestea. Nu uita că un client, mai ales online poate genera o furtună. Chiar și atunci când clientul nu are dreptate și ceea ce consideră o nedreptate sau problemă din partea ta este de fapt o problemă a lui, tratează problema cu respect și deschidere spre dialog. 

Motivează-ți clienții să posteze poze sau video

Comunicarea vizuală, bazată pe imagini sau material video este foarte importantă pentru orice afacere. Atunci când clientul tău postează pe contul său sau al tău imagini ale sale legate de locația sau produsele tale acest pas reprezintă încrederea sa supremă în tine.

Un client mulțumit și fericit se va include pe el în poza legată de produsul sau locația ta. Cel nemulțumit va poza părțile nemulțumirii, ca spre exemplu un fir de păr în farfurie, mucegai pe un colț mic al camerei de hotel sau un șiret ușor înnegrit la pantoful abia cumpărat.

Totuși pentru a crea acest val de imagini sau clipuri video pozitive va trebui să motivezi clientul. Acesta va poza și va filma poate pentru familia sau amintirile sale, dar nu își va rupe din timpul personal pentru a posta acestea în recenzia de pe Google Maps. Oferă-le ceva, o reducere, un cadou, ceva ce să îi facă să se simtă bine că te-au ajutat. Conținutul vizual publicat de clienți este poate mai important decât cel creat de tine pentru că are autenticitate în mintea potențialului client. 

Include în profilul tău cât mai multe poze și materiale video

Poate că pentru unele afaceri pozele nu sunt așa importante. Dacă repari imprimante și vinzi cartușe poate că nu este esențial și nici relevant să oferi poze cu imprimantele reparate. Totuși, chiar și în acest caz, dacă magazinul tău se află într-un loc mai greu de găsit nu ar fi o idee proastă să incluzi câteva poze relevante cu exteriorul, astfel încât să fie mai ușor pentru cineva să ajungă la tine.

În plus, există afaceri pentru care locația, aspectul și aranjamentul acesteia este esențială, precum hoteluri, centre de afaceri, restaurante, saloane de petreceri, etc. Cu cât vei include mai multe poze și chiar materiale video în profilul tău cu atât clientul care va veni la tine va fi mai aproape de a cumpăra de la tine. Dacă să spunem ai o sală de evenimente în care încap 50 de persoane dar ai un mare stâlp în mijloc, cel ce are nevoie de un aranjament teatru nu se va putea servi de ce ai, dar dacă acest fapt se vede clar în pozele din listarea ta, clientul care chiar acceptă respectivul stâlp poate apela la tine. 

NU posta poze cu clienți

Faptul că ai clienți care se pozează în locația ta sau cu produsele tale și postează aceste fotografii fie pe profilurile personale, fie chiar în recenziile de pe Google Maps te poate încuraja și pe tine să publici poze cu diverse persoane prezente la tine. Nimic mai greșit!

Pentru a publica orice imagine ce include o persoană, chiar din spate fotografiată ai nevoie de acordul expres al acesteia. Nu considera că dacă locația este a ta atunci și tot ce se pozează aici este de drept al tău … Poți plăti multe daune în procese intentate pentru publicarea de fotografii fără acordul celui sau celei pozate. 

NU posta poze false

Știu că pentru mulți există această tentație de a publica poze de la alții sau de pe net pentru că „sunt frumoase”. Toate telefoanele au camere foto incorporate și foarte multe sunt extrem de bune. Nu trebuie decât să citești un pic, un mic ghid legat de telefonul tău și pozele sale și poți crea adevărate opere cu produsele tale.

Pozele de pe alte site-uri au drepturi de autor căci sunt realizate de către altcineva, așa că folosirea lor poate duce la procese lungi și la niște daune de plătit ce pot fi extrem de usturătoare. 

Introdu datele de identificare corecte

Atunci când mă refer la datele de identificare vorbesc despre cele esențiale: nume companie sau brand, adresa, telefon, website. Acestea putem spune că sunt minimum de date necesare pentru a identifica o companie.

Toate aceste date trebuie furnizate în contul Google My Business, în plus ele trebuie actualizate de fiecare dată când se modifică ceva la acestea. 

NU modifica datele de identificare neunitar

Aceste date minime de identificare, nume, adresă, telefon, website trebuise să fie identice peste tot unde ești prezent. Pe site-ul tău, pe afișul de pe geamul magazinului, pe contul Instagram, în profilul Google My Business, pe foile cu antet, etc.

Totul trebuie să fie la fel, siglă, font, culoare și chiar și ordinea în care apar. Aceasta ajută compania ta să fie recunoscută oriunde și oricum doar prin aceste simple coordonate.

Google este regele motoarelor de căutare, iar acest titlu nu i-a fost „acordat” în mod gratuit. Acest motor de căutare are toate instrumentele posibile pentru a face afacerea ta să fie cunoscută. Dacă urmezi sfaturile de mai sus atunci cu siguranță profilul tău My Business va genera dacă nu venituri, măcar click-uri pe site-ul tău ce vor putea duce în viitor la vânzări.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *