îți ia 6 minute să citești articolul

Nu este îndeajuns să publici conținut, chiar dacă acesta este bun calitativ și lung, informativ, oricum ar fi el, ci trebuie și ca acest conținut să fie accesat și citit. Ce îi face pe oameni în primul rând să citească un articol sau să acceseze un material video? Titlurile, ele sunt extrem de importante pentru a capta atenția unui public posibil.

Exact această parte a unui articol dă de foarte multe ori prilejul multora să profite de titluri create special pentru a atrage. Nu este o tehnică deloc cinstită, iar de foarte multe ori folosirea unei asemenea tactici aduce după sine rezultate opuse cu ceea ce ai dorit inițial.

Mai jos vorbim exact despre acest tip de titluri denumite Clickbait, ce sunt ele, cum și de ce să le eviți. 

Ce sunt Clickbait-urile

„Calculatorul care-ți arată când vei găsi un partener ideal” promite că pe baza unei formule „matematice” poate găsi momentul exact când îți vei găsi un partener. Apelează la emoție, adresează clar o problemă existentă pentru unii oameni, dar nu oferă în fapt nicio formulă miraculoasă care să iți „promită” un partener în 3 ani, pe 5 decembrie 2026 … Dacă vei avea răbdare să citești articolul vei vedea că este de fapt o trimitere către un „calculator de compatibilitate” oferit de o companie oarecare, care te invită chiar să vezi și un clip pe YouTube pentru a afla și mai multe.


Să luăm un alt titlu drept exemplu: „Nicole Kidman. Dezvăluiri șocante despre căsnicia cu Tom Cruise”. Ce credeți că găsim aici, în plus față de două nume celebre menționate în titlu? Pe lângă faptul că articolul respectiv nu are nici măcar 200 de cuvinte, „dezvăluirea șocantă” este că la începutul carierei sale, Nicole Kidman era foarte timidă, mai ales că Tom Cruise cunoscuse deja un oarecare succes.

Ambele exemple de titluri de mai sus sunt Clickbait-uri. Titlul este șocant, dar de cele mai multe ori conținutul către care trimite nu este nici pe departe la fel de „șocant” ca acesta. 

De ce este bine să eviți Clickbait-ul

Recunosc că poate fi foarte atractivă ideea de a rea un titlu „un pic necinstit” pentru a atrage vizitatori către site-ul tău. Așa că de ce să nu te folosești de acest truc? De ce să eviți această tactică?

Răspunsul este foarte simplu: pentru că ceea ce titlul tău promite nu are decât o foarte vagă legătură cu ceea ce ai scris sau ai publicat. Clickbait-ul nu are în vedere un public țintă, ci unul extrem de general. Un titlu care promite un anumit conținut, dar la citirea sa nu se apropie nici măcar un pic de acesta, nu va face altceva decât să creeze o impresie proastă și să genereze o rată bounce extrem de mare. În plus, de îndată ce ai folosit o asemenea tehnică nivelul de încredere în site-ul tău va scădea considerabil. Audiența care deține un anumit nivel de educație și inteligență va penaliza din strat titlurile de tipul Clickbait pentru că va considera că acestea sunt o insultă adusă intelectului lor. Nu numai că nu vor accesa titlurile respective, dar le vor oferi ca exemplu altora de „așa nu!”. 

Cum faci să eviți titlurile Clickbait?

Chiar dacă pare dificil să creezi titluri care să suscite interes, dar care să nu apeleze la niciuna dintre practicile folosite de Clickbait, există totuși foarte multe variante de a realiza titluri atractive pentru cei care doresc cu adevărat să ofere informații utile celor ce îi vizitează.

  1. Folosește-te de cifre

Atunci când indici un număr clar imprimi un anumit grad de certitudine, iar acest fapt pare să fie foarte important pentru oameni. „5 modalități de a reduce consumul de plastic”, față de „Metode de reducere a consumului de plastic” imprimă o impresie la nivel psihologic care arată așa: dacă există 5 metode de a face ceva este clar că acea persoană le-a măsurat și lea numerotat, deci ele există. În schimb dacă mă refer la modalitățile generale de a nu mai consuma plastic vorbesc în general. Atunci când menționezi un număr acesta conferă o oarecare exactitate mesajului pe care vrei tu să îl transmiți.

  1. Apropie-te de cititor printr-o întrebare

Un termen existent în vocabular de mult timp, dar care azi este extrem de important pentru mulți este empatia. Empatia sau capacitatea de a empatiza este acea trăsătură ce te apropie de cei ce au o anumită problemă sau suferință, presupune că înțelegi (sau încerci măcar să o faci) prin ce trec aceștia, indiferent cât de trivială sau dureroasă este problema respectivă.

Atunci când un titlu creat de tine se adresează exact acelei probleme care îi supără sau îi face să sufere pe cei cu acre vrei tu „să vorbești”, aceștia vor accesa linkul și vor citi respectivul articol. Și aceasta se întâmplă pentru că punând întrebarea potrivită te-au aflat alături de ei. Spre exemplu, „Îți lipsește mâncarea făcută de altcineva?” sau „De când nu ai mai avut două zile doar pentru tine?”. Prima întrebare se adresează celor ce gătesc non-stop prin casă pentru că așa trebuie, perfect valabile în special în anul ce a trecut. A doua întrebare este pentru cei ce au familie care are nevoie de ei, dar și servici ce are nevoie de ei pentru familia ce are nevoie de ei …

  1. Transmite un mesaj clar

Foarte mulți creatori de conținut se bazează pe diverse „șmecherii” atunci când vine vorba de titluri, dar care sunt vagi. Pentru că ceea ce promit nu este exact o soluție sau o nouă perspectivă asupra unei probleme creează un titlu ce poate include răspunsuri la foarte multe întrebări. Este important ca titlul tău să clarifice scopul articolului creat.

Un exemplu: „Profită de puterea digitală!” față de ”Aplică tehnologia potrivită pentru a rezolva problema ta digitală.”

  1. Vorbește despre utilitatea articolului

Trebuie să iei în calcul un element major: atunci când creezi un titlu trebuie să te adresezi, să „vorbești” cu cel căruia îi este destinat. Așa că în primul rând trebuie să vorbești din punctul lui de vedere, adresează-te cu „tu”, niciodată cu „noi” sau „eu”. O altă componentă esențială ce trebuie să acopere beneficiile citirii unui anumit titlu este gradul său de conferire a informației. Un articol trebuie să fie folositor celui pentru care este scris. 3 rânduri legate de Clickbait, spre exemplu, te pot informa pe scurt despre ce înseamnă acestea sau de ce să le eviți și cam atât. Un articol informativ, care până la urmă are scopul de a răspunde unor întrebări trebuie să conțină informațiile necesare, structurate cât se poate de bine. Iar acest fapt trebuie să se reflecte în titlu. Dacă unul dintre potențialii tăi vizitatori găsește în titlul tău răspunsul la întrebarea „De ce aș citi acest articol” atunci este clar că lui te-ai adresat când ai scris. Exemple grăitoare în acest sens sunt „Cum să structurezi timpul atunci când lucrezi de acasă”.

  1. Creează emoție cu ajutorul cuvintelor

Majoritatea celor ce folosesc titluri de tip Clickbait se bazează foarte mult pe litere mari și semne de exclamație. Aceste artificii demonstrează că importanța unei afirmații stă aparent în tonul pe care îl abordezi. Până la urmă este diferența între a țipa la cineva pentru a-ți demonstra punctul de vedere și a încerca să ți-l demonstrezi cu argumente logice.

Așa că în loc să folosești acest tip de convingere ce apelează la semne de exclamare, poți să te folosești de un întreg arsenal de cuvinte care aduc cu sine o anumită implicare emoțională. Exemple ale acestor cuvinte cu impact emoțional sunt: „valoros”, „creștere”, „competitiv”, „rar”, „simplu”, etc.

CONCLUZIE

Trucurile create doar pentru a obține click-uri nu mai au nicio importanță azi. Algoritmii motoarelor de căutare analizează în profunzime un cumul de factori ce arată dacă o pagină sau un site sunt importante și relevante pentru utilizatorii lor. „Dezamăgirea” utilizatorului produsă prin accesarea unui titlu ce nu produce efectul scontat se traduce prin bounce rate și lipsă de încredere iar în termenii unui motor de căutare aceasta înseamnă că ai 2 milioane de click-uri, dar ești la coada listei în rezultatele la căutare.

Share:

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *