îți ia 5 minute să citești articolul

Optimizarea pentru motoarele de căutare este o preocupare principală pentru toți cei care dețin sau administrează un site. Pentru orice afacere o prezență notabilă online și un site plasat pe pozițiile fruntașe la căutarea pe Google reprezintă un punct esențial al strategiei de marketing, punct menit ca în cele din urmă să genereze clienți potențiali.

Problemele ce pot duce la penalizări sau la lipsa de rezultate SEO sunt destul de multe, complexe și câteodată chiar necunoscute. Există, totuși, o serie de asemenea probleme care se află pe lista de verificat a oricărui specialist SEO. Printre acestea un  loc aparte îl ocupă conținutul duplicat și despre acesta vom vorbi mai jos.

Ce este conținutul duplicat

Conținutul duplicat se referă la acel conținut identic sau extrem de similar ce se află pe două sau mai multe pagini web cu adrese diferite. Conținutul duplicat poate să apară din două motive majore: intenția clară de a copia o pagină SAU o problemă tehnică. Este evident că în primul caz vorbim de o problemă logică de moralitate, un plagiat, dar în cel de-al doilea caz este pur și simplu fie o lipsă de atenție, fie o eroare cauzată de diverse modificări sau probleme ale site-ului.

În cele ce urmează vom discuta despre cea de-a doua variantă de conținut duplicat pentru că pentru prima nu există decât o singură soluție: să nu plagiezi!


Ce probleme poate crea acest tip de conținut

Atunci când întâlnesc conținut duplicat sau extrem de asemănător, motoarele de căutare nu pot și nu au nicio metodă pentru a face diferența între cele două sau mai multe pagini identice. Drept urmare, acestea ignoră asemenea tip de conținut și aleg variante relevante căutării respective care sunt unice.

Logica din spatele acestei „dileme” a motoarelor de căutare atunci când creează clasamentele este una simplă: între două pagini web identice cum decizi pe care să o așezi în fața celeilalte? Drept urmare mai bine le excluzi pe amândouă din start.

Foarte mulți văd acest tip de tratament din partea crawler-ilor motoarelor de căutare ca pe o penalizare. În realitate explicația de mai sus demonstrează că duplicatul nu este penalizat, ci pur și simplu fiind o problemă de nerezolvat este lăsată deoparte.

Partea interesantă a acestei probleme este că de multe ori este necunoscută pentru proprietarii site-urilor respective. Pentru că duplicatele pot apărea ca urmare a unor probleme de natură tehnică este foarte dificil pentru cineva să găsească singur motivul pentru care o anumita pagină nu reușește niciodată să apară la căutări.

Care sunt cauzele cele mai frecvente ce duc la apariția duplicatelor

Una dintre cele mai comune cauze a apariției duplicatelor este ID-ul sesiunii. Magazinele online permit browsere-lor să creeze un ID pentru utilizatori cu scopul de a le permite acestora să salveze în listele de favorite anumite produse. Browser-ele au posibilitatea de a reține cookie-uri, dar motoarele de căutare nu pot face acest lucru. Motoarele de căutare vor interpreta fiecare sesiune, fiecare vizită ca pe un URL separat, astfel că vor considera că toate sesiunile, inclusiv URL-ul de bază sunt duplicate.

Parametrii de tracking și verificare ce sunt de obicei adăugați la diverse URL-uri pentru a putea oferi informații legate de sursa de la care a venit vizitatorul respectiv. Acestea sunt de tipul: http://www.site.ro/cuvânt-cheie/?source=rss. Pentru un motor de căutare ce ia în considerare adresele URL pagina din exemplul de mai sus are o altă dresă față de http://www.site.ro/cuvânt-cheie, dar același conținut.

Foarte multe site-uri, în special cele ce oferă ghiduri utile sau informații în pași pun la dispoziția utilizatorului și versiuni printabile ale anumitor pagini pentru ca acestea să poată fi folosite și tipărite foarte ușor fără diverse elemente decorative precum imagini, iconițe, etc. Versiunea printabilă va avea un alt URL, iar consecința va fi existența de conținut duplicat pentru motorul de căutare.

Atunci când decizi să sindicalizezi conținutul de pe site, pasul acesta este de obicei efectuat pentru SEO, pentru a aduce importanță articolelor tale și pentru a crea backlink-uri. Pe de altă parte însă acest pas va crea conținut duplicat. Pentru a te asigura că articolul tău nu este văzut ca duplicat va trebui să existe un  link către originalul acestuia. Totodată există unele site-uri care pot prelua articolele tale, dar fără a menționa sursa și fără ca tu să știi. Trebuie ca în mod periodic să verifici site-ul personal pentru a descoperii asemenea probleme.

Versiunile de paginare sau limbă și țară pentru aceeași pagină pot duce la apariția de conținut duplicat ca urmare a lipsei de atenție atunci când dezvoltatorul a creat pagina. Pentru foarte mulți dezvoltatori o pagină este unică, chiar dacă URL-ul ei este diferit funcție de felul în care este paginată în diverse versiuni sau funcție de limba sau țara de unde este vizionată. În fapt, motoarele de căutare judecă o pagină pornind de la adresa sa, ele neavând posibilitatea de a crea conexiuni logice pe baza hărții unei pagini sau a structurii unui site. Dacă URL-ul este diferit, dar conținutul identic pentru Google sunt două pagini diferite cu același conținut.

Atunci când decizi să faci tranziția din WWW în non-WWW sau invers, dar și atunci când treci de la HTTP la HTTPS vei păstra ambele versiuni o perioadă până se creează tranziția totală. Problema este că în acest caz întreg site-ul tău va fi practic un duplicat pentru că vor exista două URL-uri diferite pentru fiecare pagină, dar cu același conținut.

Cum poți rezolva rapid cele mai comune probleme de conținut duplicat

Cea mai simpla și eficientă soluție este să creezi un atribut rel=canonical. Acesta se introduce în secțiunea <head> a documentului HTML și îi indică motorului de căutare că dintre cele două versiuni ale pagini trebuie să indexeze doar una menționată în tag-ul respectiv.

O altă posibilitate pentru a rezolva problemele de conținut duplicat este redirecționarea. În special atunci când schimbi structura sau tipul de URL pentru întreg site-ul cel mai bine este să folosești un Redirect de tip 301. Astfel vei transfera toate atributele unui site, autoritate, clasare, etc către noul URL.

CONCLUZIE

Este posibil ca în anumite cazuri să nu poți descoperi singur de unde vine problema SEO sau de unde anume apar duplicatele. Există, însă p multitudine de unelte ce te pot ajuta să descoperi duplicatele, iar apoi să găsești modalitatea cea mai bună de a scăpa de ele. De multe ori este chiar mai bine să folosești asemenea instrumente pentru că multe probleme legate de conținut pot fi ascunse și pot apărea fără ca tu să știi.

Share:

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *