îți ia 6 minute să citești articolul

SEO nu este un domeniu de sine stătător. Acesta este prima „axiomă” de la care trebuie să pornească oricine este interesat de clasarea în motoarele de căutare (adică … toată lumea, nu?). Absolut orice se leagă de prezența ta online poate avea un impact asupra SEO: construcția site-ului, prezența pe rețelele sociale, găzduirea site-ului, etc. Nimic nu trebuie neglijat sau tratat superficial din ceea ce în cele din urmă creează imaginea ta online.

Cei care au deja o experiență în domeniul SEO știu că există trei mari categorii de elemente importante pentru SEO: Technical SEO, on-site și off-site SEO. Partea tehnică a SEO și chiar cea de on-site pot fi realizate de la bun început în ideea unui SEO performant. Aceasta înseamnă că cel ce face design-ul site-ului tău poate deja să includă în el toate acele elemente ce contează din punctul de vedere SEO.

Este clar că design-ul unui site are o influență considerabilă asupra SEO, dar care sunt factorii principali ce contează și cum să facem site-ul să fie de la început pregătit măcar pentru noțiunile de bază ale SEO? Această întrebare își găsește răspunsul mai jos în doar câteva puncte esențiale. 

Elemente de cod HTML ce contează pentru Google

Crearea unui site are la bază două componente logice: codul HTIML cu toate elementele sale, care instruiește browser-ul să creeze anumite acțiuni, dar care și grupează elementele grafice pentru a crea un aspect plăcut și, de multe, ori automatizează și transmite informație către cei ce dețin site-ul.


Există niște elemente de bază ce aparțin limbajului de markup HTML ce au relevanță atunci când vorbim de SEO pentru că ele transmit u anumit tip de informație motorului de căutare atunci când acesta indexează site-ul respectiv. Ce face un limbaj de tip markup cum este HTML? Creează etichete pentru informații diferite, etichete ce transmit browser-ului acțiunea pe care trebuie să o efectueze.

Iată care sunt acele elemente ce trebuie obligatoriu incluse în codul HTML al site-ului pentru ca motorul de căutare (adică Google) să indexeze mai bine site-ul tău web:

  • Title – tagul (sau eticheta) title este denumirea generică a site-ului tău ce se regăsește în bara browser-ului atunci când site-ul tău este deschis. Pentru o imagine puternică și unitară este indicat ca acest title tag să includă numele companiei sau al brand-ului și eventual un cuvânt cheie relevant. Spre exemplu: „Lock&Key – deblocări uși/yale”
  • Structura unei pagini este din nou importantă pentru Google, mai exact felul în care aceasta este împărțită pe capitole și secțiuni similar cu ceea ce vedem atunci când citim o carte. Cartea este structurată pe capitole și subcapitole, iar un site web are mai multe „articole”, adică pagini , care la rândul ei este împărțită pe subcapitole adică subheading-uri, H1, H2, H3 … H6.
  • META – probabil că tag-urile de tip meta nu sunt o noutate pentru nimeni. Ele ajută motorul de căutare să identifice titlurile și descrierile corecte ale paginilor web atunci când devin rezultate de căutare. Google poate singur să aloce titluri și descrieri, dar acestea se bazează pe „intuiția” sa de roboțel și de cele mai multe ori nu este în favoarea celui ce deține site-ul respectiv. Astfel că, HTML ne permite să definim noi toate aceste tag-uri META ce vor fi preluate ca atare de motorul de căutare.

Structura site-ului și ușurința utilizării

UX, știu sună ciudat și greu de descifrat … Dar până la urmă UX se referă la o prescurtare a termenului User Experience, adică felul în care percepe experiența utilizării produsului tău cel ce o face, astfel spus, clientul tău. Experiența se aplică și în cazul unui site, nu numai în cazul unei lame de ras.

Clientul tău trebuie să se simtă în siguranță atunci când navighează pe site-ul tău. Pasul următor trebuie să fie unul intuitiv și nu un fel de escape room. Aceasta presupune că ai studiat cine este cel care îți vizitează site-ul și l-ai adaptat pentru a fii cât mai accesibil acestuia. Atenție! Lui, nu ție! Site-ul tău trebuie să fie creat având clientul tău țintă în minte și atât.

Navigarea pe site trebuie să fie un exercițiu intuitiv și nu unul de logică. Cu excepția cazului în care produsul vândut de tine ține de intuiție și ghicit, site-ul tău trebuie să fie absolut clar pentru cel care îl vizitează. Iar această claritate are la bază  cunoaștere amănunțită a clientului tău țintă. 

Viteza mică = poziție codașă în SERP

Dacă site-ul tău nu se încarcă complet în 3 secunde, atunci poți fi sigur că pierzi mai mult de jumătate din vizitatorii tăi.

Dar care sunt acei factori ce contribuie la mărirea timpului de încărcare? Imaginile sau elementele grafice care nu au fost optimizate și folosite în formatele recomandate. Diversele scripturi de tip JavaScript sau Flash (deși nu cred că mai folosește nimeni Flash).

Găsește modalități de a micșora imaginile prezente la tine pe site, iar dacă acestea sunt prea multe găsește soluții alternative (vezi CDN). 

Alege simplitatea

Vremea flash-urilor și a scripturilor nenumărate care aveau rolul de a te uimi chiar dacă încetineau tot procesul de căutare a trecut de mult timp. Azi, utilizatorul cată informație instantanee care să satisfacă nevoia sa curentă. Site-ul tău este posibil să aibă nevoie de plugin-uri și alte elemente suplimentare care să arate produsele sau serviciile tale sau să demonstreze diverse variante a ceea ce oferi tu.

Tot ce îngreunează afișarea sau navigarea pe site-ul tău va fi notat cu „minus” de către majoritatea utilizatorilor, așa că design-ul/tema pe  are o alegi trebuie să fie cât mai simplă. Minimalismul este din nou la modă și chiar dacă ceea ce promovează sau vinde site-ul afacerii tale nu necesită mult spațiu sau timp de încărcare, tot vei avea de câștigat din simplitatea cu care ai ales să creezi site-ul tău. 

Mobile-first

Gândește-te așa: din 1000 de vizitatori, 50 nu au dispozitive mobile, restul au acele dispozitive care sunt tot timpul Internet ready… Dacă vrei să cumperi un telefon „clasic, cu butoane”, vei descoperi că așa ceva nu mai există.

Apoi ia în considerare acest scenariu: „este ora 23:00, soția te-a rugat de la prânz să cumperi Aerius pentru copil, dar tu ai uitat”. Trebuie să găsești cumva acea farmacie care este deschisă la ora asta pentru că ai un copil bolnav ce are nevoie de tine. Tot ceea ce ai cu tine, ce te poate ajuta este telefonul tău mobil. Farmacia X de la care cumperi tot timpul are site, dar este aproape imposibil să vezi dacă are Aerius pe stoc pentru că trebuie să navighezi stânga dreapta și să prinzi momentul în care nu afișează nicio reclamă peste. Dar la căutare pentru acest medicament ți-a apărut o farmacie, aproape de tine, despre care nu știai și unde poți vedea clar stoc și tot. Te duci acolo și cumperi … Până la urmă nici nu e foarte departe de tine, ci doar la 1 km de cea pe care o foloseai tu, dar te-a ajutat la ora 11 noaptea, când nimic nu te mai salva, doar prin optimizarea pentru mobil a site-ului.

Mai mult de jumătate dintre căutările pe web se efectuează azi pe mobil, așa că prioritatea numărul 1 atunci când vine vorba despre realizarea unui site este fezabilitatea sa în mediul mobil.

Atunci când vorbim despre SEO trebuie să avem în minte faptul că tot ce ține de site-ul sau profilul nostru pe vreo rețea de socializare nu trebuie să fie întâmplător. Optimizarea unui site pentru a deveni important și a fi relevant la căutările pe care ni le dorim începe „din fașă”. Azi nu mai putem spune că nu suntem sau nu eram pregătiți pentru SEO pentru că atunci când începem crearea unui site avem deja în vedere acest aspect al său.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *