îți ia 7 minute să citești articolul

Cred că se poate spune că anul 2021 va fi anul de aur al comerțului electronic. Dacă pandemia prin care trece omenirea a avut o singură parte pozitivă dacă se poate spune așa, dar a creat un progres tehnologic rapid și a dus la „împrietenirea” cu Internetul și facilitățile oferite de tot ce se poate face online chiar și a celor mai sceptici.

Drept urmare, 2021 se prefigurează a fi un an perfect pentru dezvoltarea afacerii tale de comerț electronic. Ce anume trebuie să faci, care sunt pașii pe care te sfătuim să îi faci pentru a te dezvolta, toate acestea le vei regăsi în rândurile ce urmează.

  1. Începe prin a identifica publicul țintă

Este adevărat ca dacă ai deja o afacere de comerț electronic probabil că ai deja un public țintă conturat. Totuși este bine să revizuiești un pic acest public. Una dintre greșelile foarte frecvente mai ales în comerțul online pe care mulți o fac este să se adreseze unui public prea larg, mai exact să „vadă” un public țintă mai mare decât în realitate. Sau mai există varianta în care di  dorința de a vinde cât mai mult te vei adresa tuturor pe principiul, lasă că poate e cineva interesat și aici.

Faptul că un magazin online are costuri mai reduse decât cel fizic nu înseamnă că trebuie să vinzi de toate, pentru toți. Cu cât te vei concentra asupra unei anumite game sau tip de produse sau servicii, cu atât vei putea cerne un public mai restrâns și automat îți vei putea canaliza eforturile spre a îi transforma pe aceștia în clienți fideli.

În altă ordine de idei este posibil ca publicul țintă existent să se fi modificat ușor datorită condițiilor deosebite din 2020. De aceea va trebui, așa cum spuneam să recercetați cui vă adresați.


  1. Oferă o experiență unitară pe toate platformele (omnichannel shopping)

În concordanță cu punctul de dinainte ce stabilește publicul tău țintă va trebui să realizezi un studiu legat de traseul pe care îl parcurge un potențial client către cumpărarea finală a unui anumit produs (shopping journey).

Este un fapt constatat prin studii specifice că la ora actuală această călătorie a utilizatorului spre momentul cumpărării se realizează de pe mai multe canale și nu doar de pe unul singur. Cu ajutorul unui instrument de analiză destinat comerțului electronic veți putea descoperi în amănunt care este comportamentul clientului vostru obișnuit. Astfel veți avea posibilitatea să creați o experiență unitară pentru clienții voștri.

Pentru a înțelege mai bine la ce mă refer vă voi explica ce reprezintă experiența omnichannel shopping. Aceasta presupune faptul că pe lângă magazinul vostru online aveți integrate modulele de cumpărare în toate celelalte platforme relevante pentru călătoria clientului vostru spre cumpărare. Cu ajutorul instrumentelor ce va povestesc cum anume ajunge clientul vostru să cumpere veți putea decide acre sunt acele platforme: ele pot fi directoare, site-uri ce cumulează oferte de gen, dar și rețelele de socializare. Clientul vostru va trebui să aibă posibilitatea ca de pe oricare dintre respectivele canale să poate cumpăra produsul dorit cât mai ușor.

  1. Oferă întotdeauna variante mai scumpe sau complementare alegerii clientului (up-sell, cross-sell)

În primul rând să înțelegem, dacă nu suntem încă familiarizați cu acești termeni ce reprezintă up-sell și cross-sell. Atunci când vorbim de up-sell, tu vânzător vei încerca fie să îi vinzi același tip de produs clientului care deja a ales ceva, dar mai scump sau un serviciu complementar acestuia. Spre exemplu atunci când vinzi un laptop, le poți sugera să cumpere unul cu un procesor mai rapid sau să extindă garanția standard, iar evident oricare dintre acestea va presupune un cost suplimentar.

Cross-sell-ul se poate realiza atunci când clientul tău a pus în coș un produs, iar tu îi spui ca alături de respectivul produs se potrivește foarte bine un altul complementar sau atunci când îi spui că alții care au ales ce ai tu în coș au mai cumpărat și lista de mai jos de produse sau unul dintre ele.

Secretul pentru ambele variante de vânzare „în plus” este să nu plusezi și să oferi ceva ce chiar ajută și să arăți și de ce. Doar sugestia de cumpărare a unui produs mai scump sau a unuia complementar nu îi va face pe clienți să accepte oferta ta de up-sell sau cross-sell. Vin-o cu motive, comparații și date exacte. Nu spune: „Cumpără produsul x pentru că este superior lui y” (x fiind produsul mai scump și y cel care e deja în coș), ci mai degrabă „pentru doar 150 de lei poți avea produsul y. Vezi mai jos diferențele dintre x și y!”.

Fii gata pentru noile tehnologii

AI și AR sunt tehnologiile reale ale viitorului. Ele nu mai sunt demult o parte a sicence-fiction-ului, ci una a realității.

AI, Artificial Intelligence este acea „persoană” atotvăzătoare ce are puterea de a vedea e face clientul și a îi sugera cele mai bune variante existente pe site-ul tău. AR este unul dintre cele mai bune instrumente ce pot oferi o variantă digitală a realității. Atunci când vorbim despre vânzările online una dintre cele mai larg răspândite plângeri este faptul că nu vezi,  nu experimentezi produsul cumpărat. AR îți oferă această variantă.

Drept urmare, verifică ce posibilități de integrare a acestor tehnologii există disponibile pentru afacerea ta online și începe să mergi pe acest drum. 

Oferă servicii excelente și suport

Atunci când comanzi online nu ai pe nimeni, niciun om în fața ta. Dacă ceva merge greșit nu poți să reclami instantaneu ca atunci când ai o conversație față în față. Acesta a fost și este unul dintre punctele nevralgice ale cumpărăturilor online. Atunci când te împotmolești, când primești o eroare sau când pare că cererea sau mailul tău nu a ajuns nicăieri, atunci este momentul în care simți nevoia să vorbești cu cineva atunci.

De aceea site-ul tău de comerț electronic trebuie să aibă un serviciu de clienți extrem de bine pus la punct, prompt și accesibil oricând. Poți integra module de chat direct în pagină, inclusiv poți seta boți care să răspundă la anumite întrebări sau probleme ce pot fi standardizate și prevăzute.

Solicită de fiecare dată recenzii legate de produsele tale și găsește cea mai bună modalitate de a le genera. Este un fapt deja cunoscut că dacă experiența de cumpărare nu a fost extrem de bună sau extrem de proastă, recenziile nu vor apărea. Și de cele mai multe ori trebuie să fie extrem de proaste chiar pentru a genera o reacție. 

Folosește instrumente pentru automatizarea proceselor de marketing

În fiecare an primesc de la H&M un mail în care îmi urează La multi ani de ziua mea, dar îmi oferă și o reducere „specială” de ziua mea. Lufthansa îmi trimite un mail în aceeași zi ce pare scris special pentru mine și care include fie un mesaj al pilotului, fie o imagine deosebită luată de acesta la aterizare sau decolare.

Dacă pun ceva în coșul de la Emag îmi aduce aminte în câteva ore că am uitat ceva în coș, iar dacă nu cumpăr, peste 1 zi sau două îmi spune că produsele sunt în stoc limitat, apoi că sunt la reducere, etc.

Toate exemplele de mai sus sunt exemple de automatizare în marketingul digital. Dar sunt așa de bine realizate că aproape te conving că sunt create de un on în spatele unui calculator căruia îi pasă de tine.

Aceste instrumente specifice îți permit ție să alegi evenimentul de trimitere (zi de naștere, coș nefinalizat, elemente în favorite, etc) și textul aferent, dar ele sunt programate să trimită singure aceste mesaje. Iar mesajele respective sunt parte din psihologia de „atașament” a cumpărătorului. Tu sau echipa ta de marketing nu are cum să trimită 1000 de mailuri personalizate, dar un instrument e automatizare o poate face. 

Fii atent la conținut

A fost o vreme când conținutul era același pentru toată lumea. Dar lucrurile s-au schimbat, iar acum foarte multe companii ce vând exclusiv online au conținut personalizat pentru fiecare utilizator sau abonat.

Conținutul se poate personaliza în funcție de zonă, interese, cumpărături trecute, chiar de pe alte platforme. Această strategie de marketing în domeniul comerțului electronic este cea care a propulsat Amazon pe locul 1. Atunci când o companie adaptează conținutul său utilizatorului și preferințelor sale există o dublă satisfacere: magazinul are toate șansele să vândă produsele recomandate, iar clientul are senzația că este special pentru că aceștia știu exact ce îl interesează. 

Contactează influencer-ii din domeniu

Atunci când un prieten îți recomandă un anumit produs sau serviciu ești mult mai înclinat să mergi pe varianta sugerată de el, decât oricare alta. De ce? Pentru că ai încredere în el. La fel funcționează și piața influencer-ilor. Acestea creează în jurul lor comunități care au încredere în părerea și sfaturile lor. Esențial pentru a crea un nume în acest domeniu este să fi destul de loial credințelor tale și să postezi în mod regulat.

Orice companie poate beneficia de ajutorul influencer-ilor din domeniul lor. Singurul lucru pe care trebuie să îl facă este să descopere care sunt cei mai importanți și cum îi pot atrage de partea lor.

Este foarte posibil să fie nevoie să investești o sumă de bani suplimentară în strategia de marketing pentru 2021, dar dacă vei ține cont de sfaturile de mai sus, cu siguranță că vei avea și un câștig considerabil. Trebuie să fi conștient că toate cele de mai sus se pot aplica sau nu în cazul facerii tale, dar este cert că măcar o parte vor fi absolut utilizabile.

 

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *