îți ia 5 minute să citești articolul

Un conflict nu este niciodată un lucru bun. Ideile și valorile tale intră în confruntare directă cu ale celui din fața ta, iar lucrurile pot degenera până la ajunge la lipsa comunicării și dispreț reciproc.

Atunci când conflictul este la nivel contractual, între două părți ce fac afaceri de orice fel, acesta poate să coste bani. De multe ori oamenii își rețin reacțiile negative pentru a nu îndepărta clientul sau asociatul. Din păcate aceste rețineri de duc la frustrări, care la rândul lor duc la lipsă de preocupare sau de interes din parte acelui ce execută respectiva lucrare.

Un web designer are experiență și știe ce merge și ce nu, care sunt elementele grafice acceptate de o anumită audiență și care sunt respinse. Clientul pe de altă parte este sigur cp știe exact ce are nevoie afacerea sa din acest punct de vedere. Și astfel apar conflictele și feedback-ul negativ.

De multe ori un feedback negativ te poate trimite doi-trei pași înapoi, te poate influența chiar psihic. Poți oare să faci față acestor conflicte? Și dacă da, cum?

Evită reacțiile negative


Aceasta nu înseamnă să fugi de clienți pentru a nu primii un feedback ce nu îți place. Aici mă refer la a găsi modalități să nu ajungi la acele probleme ce se traduc prin reacții proaste la ceea ce ai creat pentru client.

Care este cea mia bună modalitate să obții mai tot timpul feedback constructiv și/sau pozitiv? Comunicarea constantă. Chiar dacă ți se pare o corvoadă să vorbești tot timpul cu clientul, să îi arăți fiecare pas pe care l-ai realizat, această variantă este poate cea mai potrivită pentru ca lucrurile să meargă în direcția bună. Dacă tu vei implica la fiecare pas clientul și îi vei arăta cum ai interpretat tu dorințele sale prin design, acesta va putea să îți spună ce anume este bine și ce nu, ce se potrivește cu viziunea sa și ce nu.

Drept urmare, prima cale de urmat este așa cum spun și doctorii: prevenția este cea mai bună cale de a împiedica ceva ce nu vrei să se întâmple. 

Nu lua lucrurile personal

„Noi am cerut … și TU ai făcut …” atunci când te confrunți cu o asemenea afirmație este extrem de grei să te detașezi de acel TU și să vezi lucrurile la modul general. Atunci când cineva spune clar „Tu” ai făcut sau nu ai făcut ceva … este foarte greu să realizezi că în definitiv nu este vorba despre tine personal. Tot ceea ce ține de design, indiferent că vorbim despre design web sau orice altceva este un lucru extrem de subiectiv.

Fiecare are propria sa viziune legată de cum trebuie să arate ceva și este foarte dificil ca două viziuni să coincidă. De fapt, este imposibil ca doi oameni diferiți să aibă același concept și același mod de a privi un lucru. În plus, arta în sine este subiectivă și fiecare dintre noi alocă eticheta „artă” unor lucruri diferite de alții. Faptul că cineva critică felul în care tu ai văzut site-ul lor nu trebuie să fie un lucru care să te supere, să te atingă sau să te facă să renunți la respectivul proiect.

Din nou, comunicarea este cheia, întreabă clientul ce anume nu este ok la designul tău? Ce ar schimba și cum vede el această modificare? Ca de obicei, comunicarea este și aici cheia. 

Explică modificările de buget

Întotdeauna există cineva care dorește două castele pe apă cu prețul unor bărci de pescuit. Este inevitabil, mai ales atunci când ai clienți încorsetați de un buget să nu ajungeți la un moment dat la anumite discuții legate de câțiva bani în plus.

Este posibil ca anumite modificări sau integrări de platforme să aibă nevoie de bani un buget suplimentar. Sau poate că există anumite imagini pe care clientul nu le poate furniza și pentru a crea un aspect profesionist și frumos este nevoie să achiziționezi câteva fotografii.

Pregătește o prezentare cu exemple care să le demonstreze clienților tăi că este mai bine să mărești un pic bugetul decât să ai un site învechit și obosit. Încearcă pe cât posibil să le demonstrezi cu cifre, cifre legate de numărul de vizitatori, care este diferența reală între extrem de ieftin și ușor mai scump. 

Fă diferența între oameni și idei

„Bogdan are un punct de vedere foarte bun! Se vede că a studiat problema. Din păcate, ne-am mai confruntat cu această idee de câteva ori și s-a dovedit a nu fi foarte productivă. Pare o idee bună, dar pentru că… etc, etc”.

Dacă îi vei spune însă „Bogdan nu are dreptate, pentru că au mai existat asemenea idei de la diverși și …”, opoziția va fi percepută drept un atac la persoană. Va fi ca și cum ești împotriva persoanei și nu împotriva ideii. Este important să știi cum să ăui problema pentru a-ți apropia clienții. Nu trebuie să uiți că o companie este reprezentată de oameni, iar acestea au orgolii și personalități puternice. Dacă vrei ca lucrurile să evolueze lin și feedbackul negativ să fie minim trebuie să înțelegi cum să abordezi acești oameni. 

Demonstrează-ți punctul de vedere

Atunci când clientul insistă pe o anumită idee pe care vrea neapărat să o pună în practică, dar tu ești conștient că nu este ok, fă-i pe plac. Rupe-ți un pic din timpul tău și creează o bucățică din ce îți dorește, apoi arată-i-o. Vei observa că imaginea exactă a unei idei va fi întâmpinată diferit de conceptul acesteia. Realizând în fapt dorința unui client vei reuși să îl faci să vadă în realitate cât de greșită a fost ideea sa.

Nu te certa cu clientul, ci doar demonstrează-i vizual că ceea ce vrea el nu este ok în realitate. 

Întreabă, discută, vorbește

„A little less conversation, a little more action” este exact invers în termenii web design-ului. Cu cât vorbești mai mult, cu atât activitatea ta va fi mai ușurată și lucrurile vor merge mai ușor evitând orice efect negativ.

„De ce”, „Pentru ce”, „Cum credeți/vedeți” toate acestea sunt întrebări importante pe care i le poți pune unui client. Trebuie să înțelegi de ce își dorește ceva anume, cum vede el lucrurile realizate și care este scopul lui prin realizarea respectivelor pagini.

După ce ți-au răspuns la întrebări discută răspunsurile cu ei. Ceea ce ei au răspuns poate avea o altă logică decât cea pe care o văd ei. Drept urmare, dacă vei discuta aceste răspunsuri pe larg, vei primi mai multe informații decât credeai. Cu cât pui mai multe întrebări și primești mai multe explicați cu atâta munca ta se va ușura și vei putea să creezi ceva pe gustul clientului.

Un pic de răbdare, alături de un pic de știință te pot ajuta să faci față oricărui feedback negativ din partea unui client. Nu uita că dacă alegi calea comunicării și a dialogului nu vei avea decât de câștigat!

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *