îți ia 10 minute să citești articolul

De cele mai multe ori diferența stă în amănunte. Oamenii au tendința să rezolve acele probleme mari dar să ignore micile amănunte care dau o valoare mai mare soluției găsite. Optimizarea pentru motoarele de căutare este azi pe buzele tuturor, departamente imense și firme forte mari s-au înființat cu unicul scop de a descoperi secreterele algoritmilor folosiți la căutările utilizatorilor de către marile motoare de căutare. SEO a devenit o știință în sine tocmai datorită complexității acestor algoritmi și a modificărilor lor dese ce răspund diverselor nevoi ale utilizatorilor motoarelor de căutare.

Iar dacă ne gândim la motoare de căutare cu siguranță că primul nume care ne apare în gând este „rockstar-ul” Google. Iată mai jos câteva aspecte ale optimizării pentru motoarele de căutare ce sunt adesea neglijate, dar care sunt extrem de importante și nu trebuie sub nicio formă ignorate. 

  1. Factorul noutate – freshness

Că ați remarcat că atunci când faceți o căutare pe Google pe pagina de rezultate în dreptul multora dintre site-urile din aceasta veți găsi imediat sub numele site-ului indicația legată de actualitatea informației căutate și găsite pe site-ul respectiv. Această informație apare fie sub forma datei de publicare a articolului, fie sub forma unei indicații de timp, precum : „acum 3 zile” sau „ieri”, etc.

Această etichetă aparține unui algoritm special al Google ce se numește Freshness Algorithm ce a fost implementat începând cu iunie 2010. De atunci importanța sa a crescut din ce în ce mai mult. Acest lucru se referă la conținut și la cât de des trebuie acesta actualizat pentru a-și păstra relevanța și, automat, poziția în clasamentul Google.

Pentru a vedea cum mai exact trebuie să optimizezi conținutul site-ului tău și dacă merită să o faci non-stop sau doar de câteva ori pe luna sau an, etc. atunci va trebui să cauți acele cuvinte cheie și să vezi cât de mult contează pentru acestea data sau informația legata de noutatea lor transmisă de Google.


Pentru anumite cuvinte cheie de căutare actualitatea informației este extrem de prețioasă. Spre exemplu, pentru un site ce difuzează știri sau unul legat de filme să spunem, data informației este foarte importantă, ba mai mult, în acest caz chiar și o oră contează, pentru că Google poate pune și eticheta de „acum 1 ora”.

Dacă în schimb ceea ce vinzi tu să spunem că sunt mese și scaune, atunci mesele și scaunele sunt la fel și azi și ieri. Dar, da, există si aici importanța datei de publicare a informației, pentru că și aici există tendințe și modificări de necesități de-a lungul timpului. Drept urmare o actualizare constantă de câteva ori pe lună te va ajuta cu siguranță să avansezi pe primele locuri în clasamentul Google.

Informațiile practice de tipul „Cum să îndepărtezi o pată fără clor” sau articolele cu caracter general de pe blogul tău personal nu sunt supuse aceleași reguli pentru că nu este atât de important cât de nouă este informația. Asta nu înseamnă că trebuie să te culci pe o ureche legat de actualizare, doar că în cazul acestui tip de site-uri algoritmul de freshness nu este relevant.

  1. Scopul căutării

Atunci când un utilizator inițiază o căutare Google evaluează intențiile sale pe baza cuvintelor alese de acesta. Unul dintre cuvintele sau întreaga semantică a frazei căutate îndreaptă intenția utilizatorului spre ceva anume. Spre exemplu, dacă cineva caută „cumpără pantofi de ocazie roșii” intenția lor este clar de a cumpăra.

Există un set de reguli nescrise legate de intenția utilizatorului care influențează foarte mult locul paginii tale în clasamentul Google. Tipul de conținut publicat este prima asemenea regulă. Atunci când utilizatorul va căuta ceva de tipul „cum să faci o pasăre origami” intenția sa clară este de a învăța practic acest lucru. Evident că în acest caz tipul de conținut căutat de acesta este unul vizual, mai exact conținut video. Fiind ceva practic utilizatorul va beneficia mai mult văzând și imitând pașii arătați clar într-un video. Drept urmare, Google va favoriza conținutul video în acest caz. În același context dacă utilizatorul caută „Cum să optimizezi site-ul tău pentru motoarele de căutare”, chiar dacă se încadrează în același registru de ”cum să” nu este necesar să publici un conținut video sau grafic, ci pur și simplu unul scris este îndeajuns pentru a conta în algoritmul Google.

Există 3 categorii de conținut care este luat în considerare de Google: postările pe bloguri, produsele, categoriile și paginile landing. Astfel atunci când un utilizator va căuta ”cumpără smartphone Samsung”, spre exemplu, Google va întoarce rezultate cu prioritate magazinele online ce vând un asemenea produs. Pentru că intenția este de a cumpăra.

Un alt factor important este reprezentat de forma în care apare conținutul. Se știe deja că listele cu puncte și subpuncte sunt favorite de către utilizatori atunci când vine vorba de conținut scris de tipul „sfaturi pentru o nuntă reușită”. Ba mai mult, s-a constatat că atunci când se menționează numărul exact de modalități prin care te oferi să ajuți vei avea mai multe șanse de a ajunge pe un loc fruntaș în clasamentul Google (spre ex: 10 meserii freelance pentru mame).

Un alt criteriu de clasare de care Google ține cont atunci când vine vorba de intenția utilizatorului este felul în care este adresat conținutul. Aici mă refer la precizarea de către creatorul de conținut a publicului căruia îi este adresat respectivul articol. Dacă vom căuta ceva de genul „cum să pescuiești” cu siguranță Google ne va sugera articole pentru începători pentru că ceea cea am căutat are un caracter general. Iar dac cel ce a creat conținutul a scris că ghidul respectiv este „pentru începători” va fi favorizat.

  1. Viteza de încărcare a paginilor site-ului tău

Indiferent cât de optimizat este site-ul tău, cât de des actualizezi informația, ce cantitate de conținut relevant și bun ai, câte recomandări ai de la experții în domeniu, dacă acesta se încarcă prea greu va fi abandonat. Pentru că în această lume rapidă în care internetul este precum curentul sau gazul, deci un bun normal, viteza este esențială, iar răbdarea utilizatorului mică.

Acest factor influențează locul pe care îl ocupi pe paginile de căutare ale Google. Există un indicator care se numește TTFB, Time to First Bite, iar acesta este exact timpul necesar încărcării paginii accesate. Acest indicator nu trebuie să depășească un interval de timp de 13 secunde, dacă o face Google îl va clasa la coada rezultatelor pentru acest timp este considerat optim pentru ca utilizatorii să fie mulțumiți. Drept urmare, aici nu este vorba de o chestiune foarte complicată, ci doar de a te asigura că nu ai vreun element pe vreuna din paginile site-ului tău care încetinește încărcarea acestuia.

  1. Optimizarea pentru terminalele mobile

Telefonul mobil a devenit principalul terminal folosit de majoritatea oamenilor pentru a accesa internetul. Capacitatea acestuia de a se suprima ușor-ușor dispozitivelor de tipul laptop sau desktop, dar și aspectul practic al lui îl fac sa devină preferatul tuturor. Ba mai mult, Internetul este chiar mult mai mult accesat zilnic tocmai datorită terminalelor mobile.

Astfel că Google consideră esențial ca site-ul tău să fie optimizat corect pentru afișarea pe orice dispozitiv mobil. Deja în 2015 acesta anunța că va include în algoritmul lor de căutare și factorul optimizare pentru terminale mobile. Anul trecut chiar, Google a anunțat că optimizarea unui site pentru terminalele mobile va deveni esențială pentru indexarea și stabilirea clasării pe paginile de căutare. Astfel că dacă în trecut companiile creau întâi varianta desktop a site-ului lor și abia apoi se gândeau la cea pentru mobile, acum vor trebui să aibă în vedere mai întâi de toate varianta pentru mobil a acestuia.

  1. Trecerea la HTTPS

Acest protocol criptează informația ce se transmite între browser-ul utilizatorului și server. Deși Google nu a anunțat niciodată oficial că un site ce nu deține HTTPS ar putea fi penalizat pentru asta, mai multe mesaje din partea lor ar trebui să ne ducă poate cu gândul că are o oarecare importanță acest factor. Spre exemplu, în Chrome în dreptul adresei la paginile ce nu au implementat deja HTTPS, apare ”not secure”. Această atenționare din partea browser-ului îl poate „speria” pe utilizator, iar acesta să viziteze un site HTTPS ce îi satisface aceleași nevoi.

În 2019 unul dintre reprezentanții Google spunea că implementarea HTTPS este un factor de minimă importanță în algoritmul lor de clasare și că nu influențează deloc indexarea unui site. Dar tot acesta adăuga apoi că totuși este bine să treacă toată lumea la protocolul HTTPS pentru că acesta în cele din urmă nu face altceva decât să servească utilizatorul. Cu toții știm că pentru Google utilizatorul este Dumnezeu, drept urmare este foarte posibil ca într-un viitor extrem de apropiat HTTPS să fie un factor principal de penalizare inclus in actualizările de algoritmi ale lor.

  1. Experiența utilizatorului (user experience=UX)

Scopul clar declarat al Google este să poată să ajute utilizatorul să găsească un răspuns clar, corect și rapid la întrebarea sa. Aceasta înseamnă că site-urile de pe primele locuri din clasamentul lor trebuie să creeze o experiență extraordinară pentru utilizatorul lor.

Există câteva presupuneri legate de cum măsoară Google această experiență a utilizatorului, printre care: bounce rate – numărul de utilizatori ce vizitează doar 1 pagină a site-ului, click-through rate – numărul de utilizatori care dau click pe linkul tău din pagina de căutare, pogo-sticking rate – numărul de utilizatori care cum au deschis pagina ta se și întorc imediat la pagina de rezultate, dwell time – timpul petrecut de utilizator pe site-ul tău. Experții în SEO au identificat acești posibili indicatori pe care Google îi folosește pentru a evalua experiența utilizatorilor pe un site. Dar, de fapt, nimeni nu știe exact care sunt acești factori și cum se pot modifica în viitor cu următoarele actualizări de algoritmi. De aceea, este foarte important ca atunci când construiești un site să ai în vedere în primul rând utilizatorul, adică cel căruia i te adresezi. Fă-l simplu, structurat, ușor de accesat, cu informații corecte și care să răspundă diverselor nevoi ale clienților tăi posibili. Nu copia pe nimeni, fă-l original și nu îl sufoca cu grafică, imagini sau video-uri inutile.

  1. Un URL clar

Încearcă să te folosești fie de numele companiei tale, fie de ceea ce vinzi pentru a crea un URL cât mai ușor de priceput pentru boții Google, dar și cât mai descriptiv. Ferește-te de nume lungi sau de cifre sau eu mai știu ce semne ciudate în URL-ul tău. Cu cât acesta este mai simplu și clar, cu atât Google te va face mai cunoscut.

  1. Backlink-urile

Backlink-urile sunt acel aur al SEO, extrem de râvnit și dorit, dar foarte greu de obținut. Sunt acele linkuri de pe alte site-uri care trimit către site-ul tău. Acestea arată de fapt lui Google că informația la care face link-ul referire a fost considerată relevantă pentru cel ce a făcut trimiterea la site-ul tău. Cu cât ai mai multe link-uri către tine cu atât poziția ta pe pagina de căutare este mai sus, dar cu o singură condiție: backlink-urile trebuie să provină de la un site cu un grad mare de credibilitate și relevant pentru domeniul respectiv.

  1. Mesajele de pe rețelele sociale

Ca urmare a studiilor SEO efectuate s-a constatat că există o legătură clară între rețelele de socializare și locul pe care un site este clasat de către Google. Atunci când site-ul tău este menționat pe una dintre rețelele de socializare sau atunci când cineva postează pe una dintre acestea un link către una dintre paginile tale, motorul de căutare ține cont de acest aspect.

Aceasta nu înseamnă că este îndeajuns să ai o prezență fantastică pe rețelele de socializare și nimic mai mult. Concluzia pe care trebuie să o tragem este că pe lângă o pagina optimizată trebuie să avem și o prezență constantă pe mediile de socializare.

  1. Conținutul care așa cum știm este regele 🙂

Nu mai este un secret că factorul cel mai important în ceea ce privește poziția în SERP a unui site este conținutul.

Nu se știe exact care este lungimea optimă a unui text pentru a primi un ”surplus„ de poziție din partea Google. Ceea ce s-a descoperit de către cei ce studiază SEO este că în general textele mai lungi sunt preferate, mai exact undeva între 1500 – 2000 de cuvinte. Problema este nu lungimea, ci informația pe care o transmite respectivul conținut, articol. Țelul unui creator de conținut trebuie să fie să prezinte informații, pe cât posibil noi și neapărat relevante și informative. Un text de 2500 de cuvinte care nu aduce niciun fel de lumină într-un anume subiect sau legat de o anumită noțiune este inutil.

De asemenea trebuie în mod constant să verificați cu mare atenție informațiile pe care le transmiteți prin intermediul site-ului vostru. Dacă transmiteți lucruri „din auzite”, atunci s-ar putea ca acestea să nu fie corecte, iar Google penalizează informațiile incorecte.

Poate că informațiile de mai sus vi se par logice și evidente, dar totodată foarte multe site-uri pierd din vedere unul sau mai mulți dintre factorii de mai sus. Poți să consideri că nu toate punctele de mai sus sunt importante, că, în fond în nu contează un loc în plus sau în minus în SERP. Ideea este, însă că datorită multitudinii e site-uri ce oferă același lucru, acea poziție chiar contează, ba mai mult, dacă te afli pe pagina 2 sau 3 la căutări atunci contează orice punct în plus pe care Google țin-l acordă pentru a ajunge pe prima pagină.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *