îți ia 7 minute să citești articolul

Pe măsură ce trece timpul domeniul marketingului devine din ce în ce mai stufos, dezvoltă mai multe ramuri și mai multe direcții spre care se poate extinde acesta. Motivul principal pentru această dezvoltare a sa o constituie faptul că numărul canalelor de propagare a mesajelor companiilor către clienți se mărește tot mai mult. Dacă inițial ziarele erau foarte importante, mersul din poartă în poartă chiar, lipitul de afișe pe stâlpi sau chiar scrierea de mesaje în anumite locuri dedicate, ușor-ușor am trecut peste radio, TV și am ajuns la Internet, care și acesta pe măsură ce trece timpul crește și oferă tot mai multe metode de promovare a produselor sau serviciilor și studiu, analiză a pieței.

Tocmai pentru că marketingul nu este o bagatelă, iar pentru multe afaceri, în special pentru cele mici sau medii este foarte costisitor să creezi un departament special de marketing care să poată acoperii toate nevoile companiei, foarte mulți aleg să angajeze o agenție de marketing menită să se ocupe de tot ceea ce ține de acest domeniu.

Veți găsi mai jos o listă cu 10 puncte importante pe care trebuie să le aveți în vedere atunci când angajați o agenție de marketing. 

  1. Portofoliu de clienți ce se poate verifica

Poate ar trebui să nu fii inclus acest punct. De ce spun asta? Pentru că probabil că oricine atunci când angajează o altă companie pentru un anumit serviciu solicită un portofoliu de clienți și chiar recomandări de la aceștia. Dar vreau să precizez că atunci când vine vorba de marketing este bine să mergi chiar un pic mai departe.

Solicită-le exemple concrete de campanii sau cazuri studiate și rezolvate de aceștia. De asemenea cere-le acordul de a contacta clienți pentru referințe și opinii directe. Dacă nu au nimic de ascuns și colaborările lor au mers bine până acum (nu perfect, ci bine) nu va exista nicio problema în a obține permisiunea lor de a le contacta clienții din portofoliu. 


  1. Procedura prin care lucrează aceștia

O companie serioasă, hotărâtă să obțină rezultate are un anumit tipar de abordare a diverselor probleme sau companii. Chiar dacă există o variantă foarte generală a acestuia, ei vor putea să o adapteze la cerințele și necesitățile tale, fără nicio problemă. Aceasta arată că nu creează planurile de marketing „după ureche”, ci există o structură clară de abordare.

Mai există încă un aspect important atunci când discutați această procedură: felul în care vă spun ce vor face pentru voi. Atunci când se vor avânta să vă spună că vor aplică strategia X pentru a obține rezultatul Y, înainte de a vă întreba care sunt obiectivele voastre, cerințele, planul vostru, ce anume doriți să obțineți, atunci știți sigur că ceea ce oferă este doar o prezentare frumoasă și nimic mai mult. 

  1. Ce pregătire au cei cu care vei lucra

Cere să vezi ce certificări și pregătire au cei cu care vei lucra. Există azi foarte multe variante de certificare pe diverse probleme legate de marketing, iar cei care sunt serioși și îți doresc să evolueze în acest domeniu se vor strădui să obțină toate acele puncte în plus în cunoștințele dobândite ce le pot aduce posibilități mai multe de a ajunge acolo unde își dorește clientul. 

  1. Cum văd comunicarea cu clientul și cum se realizează aceasta

Comunicarea dintre compania ta și agenția pe care o angajezi este esențială pentru că este baza oricărui tip de colaborare. Care sunt persoanele și canalele folosite pentru a comunica cu aceștia, când și cum se realizează aceasta este esențial pentru ca întregul proces să se desfășoare cât de bine posibil.

Este evident că în orice colaborare există hopuri și piedici, dar a știi cum anume să faci să le depășești, a cunoaște clar cine este responsabil pentru ce, cu siguranță va ușura munca amândurora.

Agenția, dacă este una cu experiență ar trebui să aibă anumite proceduri și canale de comunicare create pentru diverse situații ce pot să apară. Ei sunt cei care vor trebui să solicite anumite contacte din partea companiei tale care să poată fi abordate atunci când apar probleme. 

  1. Cum anume măsoară succesul campaniilor lor

Ok, să ne înțelegem. Pentru tine este important să convertești clienți, să te cunoască lumea, să își viziteze site-ul, să ai un super trafic pe acesta, să ai 50 de mii de vizualizări pe contul de YouTube și un număr mai mare de abonați decât Dana Budeanu. Dar, în cele din urmă, pentru afacerea ta este important să știi ce profit ți-a adus 1 leu cheltuit pentru oricare dintre cele de mai sus. Unul dintre factorii principali de măsurare a succesului unei strategii de marketing este ROI, Return on Investment.

Tot ceea ce obții din diversele campanii sau variante de promovare sau studii de marketing se traduc în suma investită pentru a aduce un client. Orice alt răspuns la întrebarea aceasta trebuie privit foarte circumspect. 

  1. De cât timp sunt pe piață

Vechimea în domeniul în care activezi este foarte importantă pentru că în cele din urmă relevă experiența. Este perfect adevărat că te poți întâlni cu situații în care o agenție tânără și fără experiență să îți ofere un serviciu de calitate, dar pe de altă parte experiența are și ea scopul său. Pe măsură ce înaintezi în vârstă, indiferent că vorbim din punctul de vedere al unei persoane sau al unei companii ai toate șansele să te confrunți cu o varietate mare de situații, probleme și obstacole. Din fiecare dintre acestea probabil că ai învățat ceva: cum să tratezi un caz ce apare rar, cum să rezolvi o problemă cu care nu te-ai mai confruntat, etc. De aceea experiența într-un domeniu este foarte importantă, pentru că în cele din urmă îți oferă o oarecare garanție că atunci când treaba „se împute” există cineva care a mai trecut prin asta și știe ce să facă. 

  1. Au mai avut experiențe cu companii din același domeniu de activitate ca al vostru

Acest punct se leagă foarte mult de cel dinaintea sa. Fiecare domeniu de activitate se confruntă cu problemele sau piedicile specifice acelei ramuri sau nișe din care face parte. O agenție de turism este diferită de o librărie, așa că marketingul legat de cele două este și el diferit.

Angajarea unei agenții care are experiență în domeniul tău de activitate, ba chiar poate să indice în portofoliul său câteva succese obținute cu companii din sfera ta de activitate nu poate decât să fie în avantajul tău. O agenție care te are pe tine ca prim client în domeniul respectiv va trebui să muncească mult mai mult și pe lângă faptul că vor crește tarifele din acest motiv este posibil și să nu aibă timpul necesar unui studiu aprofundat al segmentului tău de piață. 

  1. Prețurile percepute de aceștia

Trebuie ca de la bun început, înainte chiar de a stabili o primă întâlnire cu o agenție să stabilești tu un anumit buget sau o anumită marjă a acestuia pentru angajarea unei agenții de marketing. Una dintre părțile discutate cu agenția va trebui să fie exact acest punct, al prețurilor. Nu trebuie să eviți acest subiect pentru că bugetul tău este poate mic, dar nici n trebuie să afirmi că „banii nu sunt o problemă”. Chiar dacă suma pe care o poți aloca unui asemenea serviciu nu este foarte mare există posibilitatea să găsiți împreună o soluție benefică pentru ambele părți. Dar atunci când nu acorzi importanță sau nu abordezi deloc subiectul tarifelor, atunci creezi senzația falsă că poți accepta orice preț. 

  1. Discută exact acele puncte unde ai nevoie de ajutorul lor

Trebuie înainte de toate să conștientizezi că marketingul este un domeniu foarte vast, așa că decizia de angaja o agenție de marketing trebuie să aibă în spate un anumit țel pe care ți-l dorești atins. În cazul în care nu este poate clar în ce direcții trebuie să se desfășoare planul tău de marketing, atunci o agenție corectă de marketing îți va pune exact acele întrebări cu ajutorul cărora să descopere care sunt nevoile tale în acest domeniu. Ai nevoie de SEO sau PPC sau social media marketing sau email marketing sau o combinație între cele de mai înainte, oricare variantă ar fi este bine să știi sau să descoperi ce anume este important pentru publicul tău țintă și cum poți să îi atragi pe ceștia cel mai eficient. 

  1. Evaluează cât de bine ai putea lucra/colabora cu aceștia

Să nu uităm că în cele din urmă orice colaborare, prietenie sau relație umană este o chestiune ce ține și de o anumită afinitate sau cum se spune, de chimie. Indiferent cât de bune au fost răspunsurile date de agenția respectivă, dacă simți că pe undeva nu ai nicio afinitate, că nu ai putea lucra cu ei, atunci mai bine refuză.

Știu că este considerat total greșit să te ghidezi după instinct, dar până la urmă suntem oameni și dacă pornești alături de niște parteneri cu care nu consideri că poți colabora, atunci indiferent cât de buni sunt aceștia, tot vor exista probleme pe parcurs.

CONCLUZIE

La final de articol vreau să subliniez că foarte multe dintre punctele de mai sus, dacă nu majoritatea se aplică în cazul oricărei agenții de marketing pe care te gândești să o angajezi. Trebuie să știi că există în acest domeniu agenții specializate în diverse ramuri ale marketingului și poate că ceea ce ai tu nevoie nu este ceva general, ci o strategie sau un plan într-un domeniu specific. Înainte de a stabili o întâlnire evaluează care sunt necesitățile tale în ceea ce privește marketingul și abia apoi creează acea „listă scurtă” a celor pe care să îi contactezi în vederea unei colaborări.

 

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *