îți ia 7 minute să citești articolul

Conform datelor publicate de către GPeC – organizația ce reprezintă segmentul e-Commerce din România – în anul 2019 nivelul cheltuielilor realizate pentru cumpărăturile online de către populația română a crescut cu 20% față de 2018 și a ajuns la suma anuală de 4,3 miliarde de euro. Din păcate deși cifra a crescut, procentul populației care a efectuat cumpărături online este de doar 20%, cea mai mare pondere ca achiziție având-o produsele de tip IT&C și electronice.

Nu există un raport pentru anul 2020 pentru că acesta nu s-a încheiat, dar sunt absolut convinsă că va exista o creștere nemaiîntâlnită în România pentru produsele comercializate online. Anul 2020 a fost special din punctul de vedere al mobilității, drept urmare, chiar și cei mai reticenți și mai puțin încrezători au ales în cele din urmă să cumpere online. În plus, foarte mulți dintre cei care au ales online-ul pe perioada carantinei au descoperit avantajele acestuia și vor rămâne clienții săi fideli.

De ce ai nevoie de un magazin online? Cea mai scurtă și concisă explicație se află chiar mai sus. Totuși haideți să analizăm exact care sunt motivele pentru care indiferent de câte magazine fizice ai sau ce tip de afacere deții acum este cel mai bun moment pentru a îți deschide și un magazin online și de ce este acesta atât de important. 

Ce este un magazin online?

Probabil că zâmbiți un pic la această întrebare pentru că vă gândiți că toată lumea știe asta. În mod surprinzător, în special în țara noastră unde progresul a început după 1990 sunt foarte mulți care nu au auzit de magazine online sau trăiesc cu teama că le fură cineva banii dacă aleg să cumpere online.


Un magazin online este fie un magazin ca oricare altul, dar care vinde online cu ajutorul unui site ce arată ca un magazin, doar că virtual. El poate fi varianta online a unui magazin sau a unui lanț de magazine fizice sau poate să fie exclusiv online. Majoritatea magazinelor online oferă transport prin curier sau ridicare fie din puncte ale unor servicii de curierat partenere, fie chiar de la unul din magazinele fizice sau de prezentare ale lor. De asemenea oferă posibilitatea să achitați cu ajutorul cardului bancar sau cash la livrare. Atunci când vă gândiți să deschideți un magazin online acestea sunt elementele de bază de la care trebuie să plecați pentru că pe acestea trebuie să le oferiți obligatoriu: plată și o formă de transport, dar evident și site-ul/magazinul în sine.

Dar, totuși, de ce trebuie să ai un magazin online? Este esențial pentru afacerea ta de comerț? Pentru a realiza cât este de important să ai un magazin online trebuie mai întâi să vezi care sunt avantajele pe care ți le oferă acesta. 

Magazinul online este non-stop

Cu un magazin online poți vinde non-stop. Nu ești obligat să plătești ore suplimentare sau să vinzi tu în magazin atunci când ai personalul în concediu. Magazinul online va fi „deschis” și sâmbătă și duminică, dar chiar și la 12 noaptea. Nu vei mai fi limitat de numărul de ore în care este deschis magazinul fizic.

Dacă cineva nu are timp să ajungă până la ora 2000 în mall ca să cumpere ceea ce își dorește, nu trebuie decât ca atunci când are timp să deschidă laptopul sau mobilul și să acceseze magazinul tău. Nu va avea produsul dorit imediat, ci într-o zi sau două, dar nu va sta în trafic, nu v alerga să prindă magazinul deschis și nici nu se va enerva până va găsi un loc de parcare. 

Costurile mai reduse

Atunci când ai un magazin fizic pentru a putea fi vizitat de câți mai mulți clienți trebuie să alegi o zonă propice, un vad comercial, cum se spune. O zona vizitată și bună pentru vânzarea fizică este o zonă unde chiria sau cumpărarea unui spațiu comercial este foarte mare. În plus, amenajarea unui spațiu fizic de vânzare poate fi destul de costisitoare în funcție de ce produse ți-ai propus să vinzi.

Chiar dacă ai o locație fizică va trebui să ai un site pe internet pentru ca lumea să știe că exiști. Chiar dacă este doar un site, ci nu un magazin online acesta în sine va presupune și el costuri.

Un magazin online nu presupune o chirie imensă. Va trebui să plătești o „chirie” pentru spațiul virtual pe care îl ocupă magazinul, adică pentru găzduirea sa, dar aceasta va fi infinit mai mică decât cea a unui spațiu comercial într-un mall. Pe lângă găzduire, a trebui să plătești realizarea magazinului și ulterior întreținerea sa. Acestea le vei face o singură dată și pentru următoarele ajustări probabil vei avea doar mici costuri.

Un magazin fizic implică și costuri cu vânzătorii. Magazinul online nu are nevoie de personal acre să se ocupe de vânzare, ci doar de marketing și publicitate. 

Clienții tăi pot fi oriunde

Un magazin fizic este vizitat în principal de cei ce se află în zona în care este el. În cazuri excepționale este posibil ca pentru diverse produse speciale clienții să vină în mod special de la o distanță mai mare pentru a cumpăra ceva de la tine. Totuși acei potențiali clienți care ar putea călători distanțe mici (ca dintr-un capăt în altul al Bucureștiului, să spunem) pentru a cumpăra de la tine, pot, la un moment dat să găsească ceva similar în zona lor sau să se îndrepte spre alt magazin ce decide să vândă produsele online.

Atunci când vinzi prin magazinul tău online cel ce cumpără sau cel ce îți poate fi potențial client se poate afla oriunde: în Iași, în Timișoara sau chiar în Praga sau Amsterdam. Singura diferență între locațiile din care clienții tăi ar putea comanda este timpul de livrare. Este posibil ca pentru cel din Iași să ajungă coletul în 3 zile, iar pentru cel din Praga în 10 zile. Atâta timp cât vei stabili acest lucru în politica de transport a magazinului nu vei avea nicio problemă și vei putea vinde oriunde în lume îți dorești. 

O imagine clară asupra canalului de vânzări

Este imposibil pentru un magazin fizic să realizeze o schemă sau o imagine clară asupra canalului prin care se creează vânzările. Nu ai cum să știi exact câți intră în magazin, de câte ori decide să intre în magazinul tău și dacă în cele din urmă cumpăra ceva sau nu. Cu ajutorul unui magazin online fiecare decizie și fiecare mișcare pe care o face oricine intră la tine pe site este măsurată și contorizată. Drept urmare, vei știi exact ce anume ar putea să îi determine pe potențialii clienți să cumpere ceva și cum.

Într-un magazin fizic nu poți să lași un cost nefinalizat sau să salvezi produsele favorite. Într-un magazin online clientul tău poate face oricare dintre cele de mai sus, iar tu vei putea să găsești nenumărate modalități de a-l invita înapoi, de a-l convinge să cumpere în cele din urmă. 

Oferă clientului multe avantaje

Un magazin fizic este frumos, mai ales dacă este unul aranjat și cu un design modern. Dar îi oferă oare potențialului client toate avantajele? Poate oare el să sorteze toate prăjitoarele de pâine negre sau toate fustele largi din bumbac, mărimea 38? Sau poate să le arate și acele produse care nu sunt acum în stoc, dar ele fac parte din oferta magazinului totuși și poate să le marcheze pentru a fi anunțat când revin? Poate întreba vânzătorul, dar în funcție de cunoștințele sale, disponibilitatea de a ajuta, politica magazinului (unele magazine nu acceptă întrebări …) și timpul său îi va răspunde sau nu corect, îl va anunța sau nu. Un magazin online este un șir de linii de cod care răspund automat la solicitările clienților tăi: pot sorta un produs în funcție de diversele sale caracteristici și pot alege să fie anunțați automat atunci când acesta apare în stoc.

Operatorii de plăți online oferă variante extrem de sigure pentru orice magazin online. Poți fi sigur că plățile către magazinul tău sunt securizate și nu te vei face de râs în fața clienților cu plăți create aiurea sau conturi sparte și bani dispăruți. Așa că se poate spune că un magazin online oferă azi mai multă securitate unui client decât un magazin fizic.

CONCLUZIE

De ce este, deci, important să ai un  magazin online? Pentru că așa vei vinde, vei vinde mai mult și mai bine, vei reduce costuri și vei putea să ajungi la și mai mulți potențiali clienți, vei putea să descoperi care sunt motivele pentru care unii vizitatori nu fac acel pas decisiv de a cumpăra, vei pute analiza care sunt caracteristicile clientului tău ideal, etc. Posibilitățile pe care ți le oferă un magazin online sunt nenumărate și chiar dacă magazinul tău fizic se bucură de succes, o versiune online a sa nu va face altceva decât să îți consolideze poziția pe piață.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *