îți ia 9 minute să citești articolul

Rețelele sociale sunt un instrument esențial pentru strategia de marketing a oricărei companii. Așa că orice companie, orice afacere cât de mică trebuie să integreze în planul lor de marketing o prezență activă pe rețelele de socializare unde se regăsesc clienții lor. Problema foarte mare este că pe măsură ce acestea devin atât de importante, felul în care funcționează și felul în care poți afișa informația se modifică și se măresc din ce în ce mai mult. Astfel că trebuie să fim permanent conectați cu informațiile din domeniu și să învățăm continuu despre aceste platforme.

Probabil că cele mai populare două platforme la ora actuală sunt Facebook și Instagram. Cum cea dintâi are o mare răspândire și există de ceva mai mult timp în mediul online, în general cea care pune probleme este Instagram.

Am alcătuit mai jos un mic ghid al Instagram-ului, cu precădere al marketingului pe această platformă de socializare pentru a avea o sursă completă de unde puteți colecta sau verifica vreo informație legată de acesta atunci când vă aflați în dificultate.

Despre Instagram

Instagram este o rețea socială bazată pe partajarea de imagini sau material grafic între diverșii săi utilizatori, rețea ce a fost lansată în 2010. Azi, Instagram este deținut de către Facebook, iar cele două platforme comunică foarte mult în termeni de conținut. Spre exemplu, poți seta oricare dintre cele două conturi să publice automat postarea de pe unul pe celălalt.


Psihologia confirmă faptul că o imagine face cât o mie de cuvinte. În special în zilele noastre în care totul este în continuă mișcare și dezvoltare oamenii nu mai au timp să citească, așa că cea mai bună modalitate de a transmite o anumită informație este prin intermediul imaginilor. Așa se explică popularitatea în creștere a acestei rețele sociale, și anume, faptul că oferă o satisfacere a necesității de informație sau distracție dar în mod imediat.

Toate aspectele de mai sus fac din Instagram un instrument de marketing online foarte puternic și care permite celor ce îl folosesc pe lângă libertate de exprimare și o anumită licență creativă. Cel ce găsește imaginea sau hashtag-ul cel mai surprinzător este cel care va câștiga cursa utilizatorilor, în cele din urmă.

Crearea și optimizarea unui profil pe Instagram

Sunt foarte multe companii care se concentrează mai degrabă pe ceea ce publică decât pe profilul pe care îl creează pentru ele. Sunt deopotrivă importante și profilul și postările tale. Chiar dacă tu consideri că faptul că incluzi link-uri către produse sau către pagina ta web la fiecare postare, acestea te ajută doar pentru vânzări mici, momentane. Clienții serioși ce se vor deveni clienții tăi fideli sunt aceia care studiază un brand înainte de a lua o decizie de cumpărare. Un profil completat 100% arată seriozitate și un angajament din partea companiei.

Pe lângă poză de profil și toate datele generale cerute de crearea unui profil, Instagram a lansat recent diverse alte posibilități de a introduce mai multe date în profilul tău. Așa că profită de toate acestea fără întârziere. Există sub datele tale o secțiune care se numește Story Highlights unde poți introduce categorii sub diverse Story-uri care nu mai apar în secțiunea specifică, dar pot fi cu succes postări generice pentru categoriile respective.

Ai de asemenea posibilitatea de integra sub descrierea ta și hashtag-uri pe care se poate face click. Atunci când ai hashtag-uri care au fost inițiate de tine sau care sunt reprezentative pentru activitatea ta pe Instagram este foarte important să le incluzi aici.

Ce conținut e bine să postezi pe Instagram

Înainte de toate trebuie să înțelegem că orice rețea socială se bazează pe rapiditatea de transmitere a unei informații către public. Mai mult decât atât Instagram este o platformă ce a apărut ca rețea de partajare ce pune în primul rând accent pe partea grafică: imagini, poze, infografice, video.

Utilizatorii de Instagram preferă imaginile și materialele video. Nimeni nu va citi postări kilometrice pe Instagram, ci va aprecia o poză sau imagine bine realizată cu un anumit tâlc. Instagram permite acum și realizarea de video-uri mai lungi de 1 minut cu ajutorul funcționalității IGTV. Studiile în acest sens arată că o rată mai mare de succes o au imaginile și nu materialul video, iar când un video are succes atunci este extrem de scurt, doar de câteva secunde. Acest fapt se explică și prin faptul că utilizatorii de Instagram sunt cu precădere utilizatori de terminale mobile și vor accesa această aplicație de pe mobilul personal în „timpii morți” cum se spune, fie în timpul unor reclame la TV, fie când așteaptă în fața cabinetului doctorului 3 minute, etc. Nu există un tip clar dedicat deschiderii acestei aplicații, ci dimpotrivă aceasta este accesată atunci când utilizatorul îți dorește mai degrabă să îi treacă timpul cu ceva interesant, dar scurt.

Din punctul de vedere al conținutului singura regulă este diversificarea acestuia. Evită să postezi de fiecare dată când o faci același tip de conținut sau de material și găsește metode de a diversifica ceea ce decizi să publici în contul tău. Să spunem că vinzi aparate de aer condiționat și postezi o dată pe săptămână pe Instagram. Dacă fiecare postare a ta este un aparat de aer condiționat din gama aflată la vânzare sau produse ce vor veni ca noutăți, foarte curând majoritatea celor ce s-au abonat la contul tău vor renunța să te urmărească. Să fim serioși, aparatele de aer condiționat nu sunt un produs pe care îl cumperi anual ca să trebuiască să urmărești în permanență produse sau tehnologii noi și promoțiile existente. Va trebui să găsești modalități interesante de a crea o legătură cu potențialii și actualii clienți. Un asemenea exemplu ar fi să inițiezi să spunem un concurs unde câștigătorul să primească o reducere unde abonații tăi să publice o poză haioasă pe baza proverbului Iarna iți faci sanie și vara car.

Ghidul Hashtag-ului

Hashtag-ul a fost inventat inițial de Twitter, dar a prins extrem de bine în cultura populară pentru extrem de multe domenii, devenind o marcă importantă în marketing. Hashtag-ul este esențial în lumea Instagram pentru că o postare fără hashtag nu are vreo importanță, nu conduce către ceva și nu face referință la nimic.

Inițial s-a pornit de la un #, iar azi postările pe Instagram au 10 sau poate chiar mai multe hashtag-uri, relevante pentru câte o porțiune a postării respective.

Există mai multe tipuri de hashtag-uri folosite:

  • # pentru brand-uri – de fiecare dată când un brand postează ceva pe Instagram obligatoriu acest conținut va fi însoțit de #brand-ul respectiv
  • # pentru concursuri – concursurile pe Instagram sunt extrem de populare atât în rândul utilizatorilor, dar și al celor ce fac marketing. Cu ajutorul acestora cei ce doresc să participe le pot găsi mai ușor prin cuvintele cheie încorporate în hashtag, ca de exemplu #blahblagphotocontest.
  • # pentru comunități – #catsofInstagram spre exemplu este un asemenea # general, dar care desemnează clar o comunitate și anume a celor ce iubesc pisicile și postează poze cu ele pe Insta
  • # temporare – sunt acelea care sunt create în mod special pentru diverse evenimente mai mari sau mai mici, spre exemplu #Xmasale sau #sunandfun. Acestea sunt valabile doar pentru anumite sezoane sau momente speciale precum ar fi aniversări ale companiei sau ale domeniului de activitate.
  • # de nișă – acestea sunt necunoscute publicului larg, dar sunt logice pentru cei din nișa respectivă. Spre exemplu, #Eevee este relevant pentru un fan al Pokemonilor, dar atât.
  • # create pentru amuzament – acestea sunt jocuri de cuvinte sau asocieri ale acestora destinate să amuze abonații sau chiar să îi șocheze, dar nu au în realitate nicio valoare pentru vânzări, ci mai degrabă pentru imaginea și povestea brand-ului tău. Un exemplu ar fi #weareallmadhere pentru a demonstra ce „nebunatici” sunt oamenii din compania respectivă …

Ce sunt și cum se folosesc Instagram Stories

Instagram Stories includ 500 de milioane de Story-uri zilnice, ceea ce înseamnă că au și audiență. Dacă veți face un simplu experiment pe contul personal veți observa că toată lumea preferă să vizioneze Story-urile mai degrabă decât postările.

Story-urile sunt imagini sau video ce pot fi personalizate în nenumărate moduri, dar care au anumite caracteristici. În primul rând acestea sunt întotdeauna poziționate la începutul paginii personale de Instagram și sunt marcate de cercuri colorate ce indică faptul că nu au fost vizionate. O altă caracteristică a acestora este faptul că ele sunt disponibile doar 24 de ore, după care se pierd, ele nu mai există pentru cei ce sunt abonați ai contului tău. Înainte de trecerea acestui timp, tu poți să le salvezi în profilul tău și să le partajezi din nou, dar pe pagina ta ca orice altă postare obișnuită sau să le folosești în Highlights. Totuși acestea nu vor mai avea același impact ca atunci când sunt practic marcate pentru a fi citite.

Stories sunt foarte bune pentru a crea conținut relevant pentru o mică perioadă de timp, dar totuși important. Atunci când organizezi evenimente poți crea fie mai multe postări de tip Story, fie o singură postare care să transmită live un moment important din evenimentul respectiv. Poți să creezi de asemenea și postări în care le vorbești abonaților tăi despre experiența ta în drum spre sau dinspre un anumit eveniment. Acest tip de postări creează o conexiune foarte puternică cu cei ce te urmăresc pentru că le arată emoțiile tale și faptul că ești ca ei.

Stories se referă la moment și presupun un anumit fler legat de ce anume este o „poveste bună”, dar reprezintă totodată un instrument foarte valoros pentru a realiza o conexiune reală cu cei ce le vizionează și sunt abonații tăi. Este o modalitate de a „dezvălui” un pic despre viața ta, de vedea un șic ce se întâmplă în spatele cortinei. Dacă colecționezi figurine Lego, spre exemplu, simte-te liber să faci un story cu acestea împrăștiate prin biroul tău. Vei câștiga astfel simpatia multora, ba mai mult, se vor simți cumva parte din viața ta, din viața „secretă” a companiei.

Cumpărături direct din Instagram – cum faci?

Instagram oferă unul dintre cele mai inteligente instrumente de vânzare disponibile pe platformele de socializare. Cu ajutorul tag-urilor pe produse, potențialul client poate ajunge direct la pagina de vânzare a produsului respectiv.

Companiile pot crea postări cu produsele lor, imagini diferite din medii diferite și doar să facă un tag pe produse, iar clientul va fi imediat trimis la pagina produsului. Singurul lucru pe care îl mai are acesta de făcut este să apese butonul „pune în coș” sau „cumpără”.

Această funcționalitate este în special importantă pentru companiile care apelează la influenceri pentru campaniile lor pe rețelele sociale. Aceștia pot publica o poză unde să facă tag pe produsele tale, tag care să meargă direct la pagina de cumpărare a produselor respective.

Un lucru de reținut: tag-urile sau sticker-ele pentru produse au nevoie de aprobare din partea Instagram momentan.

Elemente de analiză pentru eficiența strategiei de marketing pe Instagram

Instrumentele de analiză incluse în profilul business al Instagram nu sunt atât de complicate precum cele din Facebook, dar pe de altă parte îți oferă o imagine destul de simplistă asupra acțiunilor tale de marketing.

În primul rând vei putea să primești informații legate de audiența ta:

  • Vârstă și gen
  • Tendințele actuale la care aderă audiența ta
  • Numărul de urmăritori
  • Locația celor ce te vizitează
  • Care sunt acțiunile pe care aceștia le realizează după o anumită postare (se abonează, vizitează site-ul, se uită și la alte postări, etc.)

Instagram Analytics îți oferă totodată informații legate de numărul de vizualizări, numărul de click-uri către pagina ta web, care este nivelul de angajament și implicare pe care îl generează fiecare postare și fiecare Story.

CONCLUZIE

Informația pe care trebuie să o luăm cu noi, acasă, cum se spune este că Instagram este un instrument foarte important de marketing pentru că este foarte folosit, dar nu este foarte dificil să îl faci să funcționeze în favoarea ta. Dacă pentru afacerea ta Instagram este un canal relevant de promovare, atunci cu siguranță va trebui să investești timp pentru a deveni relevant pentru publicul tău care în cele din urmă se poate transforma în clienți fideli.

Share:

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *