îți ia 7 minute să citești articolul

Ești un designer respectabil și poți spune că ai reușit să creezi o grafică cu care te poți mândri oricând. Totuși ai avut câteva contracte care te-au mulțumit și ești absolut sigur că ceea ce ai creat a fost exact ce trebuia și ești super fericit de rezultat. Și totuși clientul nu a fost foarte mulțumit și deși a promis că va transmite un feedback, iar tu contai pe asta, nu a făcut-o în cele din urmă. Iar tu nu înțelegi de ce, pentru că din punctul tău de vedere a fost una dintre cele mai de succes și creative momente din cariera ta.

Ei bine, esența problemei stă exact în această construcție: „din punctul tău de vedere”. De foarte mult timp există ideea că artiștii sunt neînțeleși. Și se pare că există mai mult decât un strop de adevăr în această legendă.

Care sunt acele păcate de neiertat pe care le poate face un grafic designer față de un client? Ce îl determină pe acesta să privească cu neîncredere și să refuze materialul livrat, chiar dacă nu direct, la nivel subconștient? Și poate oare in grafic designer să facă ceva pentru a ispăși acele păcate „mortale”? 

  1. Lipsa de comunicare

Ca în orice relație interumană, dacă nu există comunicare sau dacă aceasta nu se realizează cum trebuie, problemele nu întârzie să apară. Din păcate lipsa de comunicare este specifică rasei umane, în special atunci când există interese de afaceri. Compania știe ce anume își dorește de la un grafic designer, acesta însă știe ce ar fi bine pentru client. În realitate,. Nu au purtat nicio discuție reală legată de așteptări. Ba mai mult, pe parcursul întregii colaborări au vorbit poate de 2 sau 3 ori. Din punctul de vedere al design-ului fiecare are viziunea lui și din păcate de multe ori aceasta nu poate fi corect redată prin cuvinte. 

  1. Lipsa încrederii între părți

De multe ori între cele două părți contractuale apare o anume lipsă de încredere specifică. Compania contractantă nu cunoaște îndeajuns de mult cât de încredere este respectivul designer. Da, a citit câteva recenzii legate de tine, a văzut câteva exemple ale muncii tale, dar nu poate să aibă 100% încredere că ceea ce faci este exact ce are nevoie. Mai ales, dacă punctul anterior se aplică, adică nu există comunicare, încrederea nu va exista probabil de ambele părți. 


  1. Nerespectarea termenelor convenite

De foarte multe ori cei ce lucrează în domeniul freelance, au tendința de se încărca cu prea multe proiecte. Pe de altă parte, un designer chiar foarte talentat și cu multe cunoștințe în domeniu, dacă este la începutul carierei sale este posibil din lipsă de experiență să transmită un termen în necunoștință de cauză. Nu știe exact cum să evalueze un anumit contract, cât timp i-ar putea lua și ce anume piedici ar putea întâlni pe drum.

Din păcate, chiar dacă un client al tău nu este legat financiar de un anumit termen, cum ar fi un moment anume de a lansa un anumit produs, nerespectarea unui termen duce la lipsa de seriozitate și automat la lipsa unor comentarii sau recomandări bune pentru job-ul respectiv. 

  1. Ignorarea scopului creației

Designer-ul are de foarte multe ori ideea că un anumit proiect sau poate chiar toate sunt creații, obiecte de artă, cu un design și o viziune deosebit, proprie. Din „nefericire” pentru un designer, logo-ul, banner, grafică site-ului, orice ce este c0ntractat să creeze sunt  bucăți de material sau materiale promoționale complete menite să vândă un anumit produs sau serviciu. Aceste materiale nu sunt create de dragul artei, drept urmare un grafic designer trebuie să asculte și să înțeleagă scopul pe care trebuie ele să îl servească. Iar acesta este un scop legat de afaceri, o anume metodă de promovare și/sau informare. 

  1. Minimizarea importanței unui client

Foarte mulți clienți se plâng de faptul că grafic designer-ul ales nu le-a acordat importanță datorită faptului c lucrarea pentru care l=au angajat era foarte mică. Se pare că pentru unii este mai important să creeze un portofoliu de 500 de clienți, decât s aibă 20 de clienți constanți și mulțumiți.

Mulți grafic designeri au tendința de a contracta mai multe slujbe decât pot duce doar pentru a câștiga mai mulși bani din lucruri mai mici. Din păcate atunci, când vrei să faci prea multe lucruri deodată vei neglija cu siguranță mare parte din ele. 

  1. Revizuiri limitate și costuri ridicate

Foarte mulți grafic designer impun contractual o limită de revizuiri ale lucrării, iar dacă acestea sunt depășite la cererea clientului, se achită suplimentar, de obicei la un cost destul de piperat. Probabil că există un motiv întemeiat la baza acestei decizii din partea designeri-lor, iar p9nricpalul este faptul că de multe ori clientul dorește 500 de revizuiri ale unui produs, care îi vor lua timp grafic designer-ului, dar nu vor fi plătite în plus. Datorită acestei probleme, designerii au decis să se protejeze de asemenea probleme.

Din păcate, acest lucru îi afectează chiar și pe acei clienți care sunt de bună credință și nu doresc altceva decât să ajungă la un rezultat conform cu ce au cerut ei inițial. Lucru care se leagă puternic de lipsa de comunicare de la primul punct. Dacă un client nu explică poate cum trebuie, tu nu înțelegi sau nu asculți bine, aici se produce o ruptură la nivelul comunicării ce va costa.

Dacă mai sus avem păcatele de neiertat ale unui grafic designer atunci cum poate oare acesta să și le izbăvească? Lăsând la o parte conotațiile biblice, ce poate să facă in grafic designer pentru a avea recenzii bune tot timpul? 

Comunicare mai bună

Comunicarea este piatra de hotar pentru absolut orice contract din lume. Dacă părțile au înțeles ce anume cer una de la cealaltă, atunci lucrurile se vor sfârși la fel de bine pentru amândoi.

Drept urmare, întâlnește-te cu clientul de câte ori este nevoie; prezintă-i mai multe variante în funcție de ce ai înțeles, verifică tot timpul cu acesta dacă făgașul către care te-ai îndreptat coincide cu ce dorește el.

Evaluarea corectă a costului și timpului

Poate că ești la început și îți dorești câți mai mulți clienți și crezi că poți muta munții în 5 minute. Nu spune da imediat! Temperează-te și cugetă un pic! Cum este mai bine: să faci 50 de lucrări rapide sau 10 care au sens și reprezintă ceva pentru tine și felul în care muncești? Sau să faci 50 de lucrări pentru care să iei câte 10 lei sau să faci 5 pentru care să iei câte 500 de lei?

Pentru a te asigura că vei avea succes cu clienții aleși ține cont de următoarele sfaturi:

  • Oferă clienților intervale de timp pentru execuție mai mari decât ceea ce crezi tu că îți va lua;
  • Nu te vinde ieftin! Ieftin nu este întotdeauna bun, ba dimpotrivă. Sunt mulți cei care preferă să cheltuiască mai mulți bani și să primească ceva de calitate.

Orice client este un client bun

Dacă ai ales să semnezi un contract, să lucrezi cu un client, indiferent cât de bun sau prost este prețul convenit, cât de multă muncă ai de făcut sau cât de dificil ți se pare clientul, va trebui să mergi înainte.

Este posibil să fi tentat să accepți un contract, apoi să te gândești că nu a fost o alegere bună căci este mult de muncă și puțini bani. Ceea ce trebuie să înțelegi este că tu ai acceptat respectivul contract. Chiar dacă ceea ce faci este mic și poate că nu te ajuta major în portofoliul tău este un cuvânt pe care ți l-ai dat și un angajament pe care ți l-ai luat. Pe scurt trebuie să îți asumi deciziile luate.

Nu te va ajuta cu nimic să acorzi o importanță minoră și să faci o treabă proastă pentru acel client care nu ți se pare important. Orice client este până la urmă un client, iar dacă grafica pentru acesta nu este la loc de cinste în portofoliul tău, o recenzie din partea unui client mulțumit contează mult mai mult.

Grafic design-ul este artă doar dacă servește unui scop

Pentru a fi un grafic designer bun trebuie cu siguranță pe lângă cunoștințele tehnice să ai și un simț artistic. Este important să simți cum se îmbină culorile, care sunt acele linii sau imagini care se potrivesc, iar toate acestea se leagă evident de un simț artistic înnăscut. Totuși un grafic designer trebuie să creeze artă care vinde. Drept urmare, nu este îndeajuns ca ceea ce ai creat să fie minunat, deosebit și nemaivăzut din punct de vedere artistic. Scopul principal al unei asemenea creații este să vândă, să informeze, să placă celui ce poate fi interesat de ceea ce respectiva companie vinde.

CONCLUZIE

Se pare că în cele din urmă să fi un grafic designer bun nu ține neapărat de cunoștințe de design sau tehnice perfecte, ci și de o anumită empatie, capacitate de comunica cu cei din jur. Nu este foarte dificil să devii cel mai bun, cel mai apreciat și cel cu cele mai multe recenzii … trebuie doar să vorbești, să asculți, să își asumi responsabilități.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *