îți ia 7 minute să citești articolul

Majoritatea domeniilor de activitate necesită un plan complex de marketing care să includă mai multe canale și medii independente în funcție de ce public dorește să atragă, adică eventualii și potențialii clienți ai săi. Un izvor nesecat de oportunități de promovare și recunoaștere pentru orice afacere, brand sau companie este reprezentat de către rețelele de socializare, adică acel segment cunoscut și sub numele de social media.

Pentru ca măsurile aplicate pentru promovarea pe rețelele de socializare să aibă succes trebuie să creezi un plan de marketing dedicat special acestui segment. Pentru a te asigura că nu vei uita niciun punct esențial pentru ca instrumentul oferit de rețelele de socializare pentru marketingul să fie folosit la capacitatea maximă am creat mai jos o lista cu câteva lucruri extrem de importante ce trebuie incluse în planul tău. 

  1. Stabilește unde vrei să ajungi cu strategia ta

Orice acțiune trebuie să aibă întotdeauna un scop clar i precis. Nu poți spune: De ce sunt prezent pe rețelele de socializare și să răspunzi Pentru că trebuie sau Ce îți propui să obții prin implicarea rețelelor de socializare în strategia ta de marketing? Păi să fiu prezent pe rețelele astea, că sunt importante. Dacă pornești așa, ai greșit din start.

Scopurile tale trebuie să fie clare, bine stabilite și conturate. Niște obiective vagi nu vor putea niciodată să creeze rezultate cu adevărat folositoare. Obiectivele incluse în strategia ta pentru social media trebuie să aibă anumite caracteristici clare: să poată fii realizabile, să se poată măsura la un anumit moment dat, să poată fi limitate în timp (adică să stabilești date pentru diferitele faze ale proiectelor), dar și să facă parte dintr-un plan de marketing general coerent.

Pentru a vă face o idee legată asupra obiectivelor specifice pe care multe companii și le propun prin aplicarea unui plan de marketing pe rețelele de socializare vă voi da mai jos câteva posibile exemple:


– generarea de noi vânzări

– extinderea rețelei de clienți cu ajutorul canalelor de socializare

– recunoașterea brand-ului (brand awarness)

– creșterea traficului pe site-ul web

– creșterea comunității locale de potențiali clienți 

  1. Alege cui trebuie să te adresezi (cine este publicul țintă)

Rețelele de socializare sunt prin natura lor, și chiar și nume, instrumente extrem de sociale. Drept urmare, atunci când elaborezi strategia ta de marketing pentru social media partea centrală a acestuia trebuie să fie reprezentată de către clientul tău ideal sau mai degrabă de avatarul acestuia. Rețelele de socializare trebuie văzute o portavoce pentru a vorbi direct potențialului tău client, așa că trebuie să știi pe cine ai în fața ecranului pentru a descoperi metodele cele mai bune de a discuta cu acesta, de a realiza conversia lui, fidelizarea acestuia, atragerea lui în comunitatea ta.

Crearea unui avatar de client nu este un proces tocmai simplu și nici superficial pentru că este important să reușești să afli cât mai multe amănunte legate de acest client ideal. Pe lângă datele inițiale legate de vârstă, ocupație, studii, stare maritală și familială, venit, nivel de studii, va trebui să sapi mai adânc în personalitatea acestui avatar. Va trebui să descoperi care sunt interesele și valorile sale, cine ia deciziile legate de cumpărăturile care te interesează pe tine (în familia lui), ce temeri are, care sunt provocările cu care se poate confrunta, de unde îți ia informațiile acesta. Pentru a putea descoperi cât mai multe despre acesta va trebui să verifici comentarii făcute de foști clienți, să vezi ce anume aveau în comun clienții care au fost mulțumii și fericiți cu ceea ce au cumpărat de la tine, dar și să vorbești cu cei ce se află în partea de suport și reclamații a companiei. 

  1. Alege rețelele de socializare potrivite

Tentația de a fi „peste tot pe Internet” probabil că este destul de mare pentru mulți. În realitate această atracție nu are niciun fundament pentru că deși toată lumea marketing-ului afirmă că trebuie să fii pe rețelele de socializare, nimeni nu spune că trebuie să fi pe cât mai multe.

TikTok este pentru cei până în 18 ani, Instagram sau Snapchat sunt pentru cei până în 30 de ani, Facebook include chiar și bunicii azi, iar LinkedIn este dedicată exclusiv mediului de afaceri. Dacă afacerea ta vinde baloane pentru petreceri, probabil că TikTok și Snapchat sunt perfecte pentru promovarea ta pe rețelele de socializare, chiar și Facebook. Dacă ești consilier în materie de proiecte sociale cea mai bună platformă pentru tine va fi LinkedIn, deși te poți folosi cu succes și de Facebook, dar TikTok ar fi absurd în cazul tău.

Ideea esențială este că trebuie să analizezi care este segmentul tău, ce vrei să evidențiezi și să cumulezi aceste date cu portretul clientului tău ideal.  Pe baza acestei analize trebuie să descoperi care anume rețea de socializare este mai potrivită pentru a răspândi mesajul companiei tale. De asemenea va trebui să verifici să vezi ce rețele de socializare sunt folosite de către concurența ta și să mergi către acelea care se dovedesc a fi cele mai utilizate de aceștia. 

  1. Creează o legătură cu influencer-ii (formatorii de opinie) din domeniul tău

Studiile psihologice arată că oamenii sunt înclinați să aleagă acele produse sau servicii pe care le folosesc sau le-au testat cei în care au încredere, fie că sunt persoane publice, fie că sunt cunoștiințe sau prieteni, fie că sunt formatori de opinie. Atunci când cineva vorbește despre un anumit produs, dacă există deja o legătură de încredere între acesta și cei ce îl urmăresc, chiar dacă acesta declară că postarea respectivă este reclamă, urmăritorii săi vor fi mai înclinați să accepte produsul sau serviciul respectiv în viața lor.

Primul lucru pe care trebuie să îl faci în acest sens este să descoperi care sunt formatorii de opinie cei mai importanți din domeniul în care activezi tu. Apoi va trebui să creezi o anumită relație cu aceștia, să interacționezi cu ei și să le lansezi o propunere de colaborare. Este evident că pentru ca să poți fii menționat de aceștia în postările lor va trebui să le oferi ceva în schimb, material sau social. 

  1. Postează conținut interesant în mod constant

Pentru ca strategia ta de marketing pentru rețelele de socializare să funcționeze trebuie să existe postări, conținut din partea ta. Un cont simplu pe care doar îl ai pentru a-l bifa pe pagina ta web la prezențe nu are nicio valoare dacă nu este dublat și de postări frecvente și relevante din partea companiei tale.

În primul postează conținut, postează conținut care să aibă legătură cu domeniul tău și care să contribuie măcar un pic la cunoștințele și informarea clienților tăi țintă. Apoi găsește conferințe, materiale scrise de alții din domeniu, materiale informative, indiferent de forma lor, toate relevante în domeniul tău, și partajează-le cu audiența ta. Evită să creezi mesaje de genul „cumpără acum …”. Abordează relația cu cei care te urmăresc pe rețelele de socializare în mod indirect, încearcă să le fi mai degrabă prieten decât partener de afaceri. Postează conținut care îi poate ajuta să rezolve diverse probleme, să găsească soluții, să răspundă anumitor întrebări, etc, evident, toate legându-se de categoria de produse sau servicii pe care le vinde compania ta. 

  1. Păstrează contactul permanent cu audiența ta și crește-o

Așa cum spuneam mai sus, rețelele de socializare sunt bazate pe ideea de socializare, drept urmare tu trebuie să le tratezi ca atare. Trebuie să ai o conversație cu cei ce te urmăresc, așa că atunci când cineva comentează o postare de-a ta, chiar dacă tonul sau comentariul respectiv nu îți plac sau nu îți sunt favorabile va trebui să răspunzi. Este esențial să răspunzi fiecărei postări pentru că doar așa vei arăta abonaților tăi că părerea lor contează și este apreciată, indiferent care ar fi aceasta.

Găsește metode de a crește numărul celor ce sunt abonați la contul tău pe o platformă de social media. O idee foarte bun atunci când îți dorești o creștere în acest segment ar fi să investești poate într-o reclamă plătită, pentru că așa te vei bucura și de mai multă vizibilitate. 

  1. Măsoară și evaluează, apoi revizuiește

Dacă ții cont de toate cele de mai sus, dar nu verifici care sunt rezultatele concrete, în cifre, pe care le-ai obținut în urma strategiei folosite, nu vei putea să evaluezi dacă variantele alese sunt cele corecte.

Există un număr incredibil de mare de instrumente gratuite sau contra cost menite să măsoare performanțele clare ale planului tău de marketing pe rețelele de socializare. Astfel vei putea știi ce segment a populației este mia interesat de ceea ce publici tu, la ce ore sunt mai citite informațiile publicate de tine și chiar și în ce zile ale săptămânii, care sunt produsele mai relevante pentru aceștia, ce postări au fost mai apreciate și mai urmărite, etc.

Astfel cu ajutorul măsurătorilor concrete făcute vei putea evalua dacă alegerile făcute de tine în acest domeniu al marketingului sunt profitabile pentru afacerea ta și dacă și ce anume trebuie să modifici și în ce direcție.

CONCLUZIE

Platformele de socializare sunt un instrument foarte profitabil pentru cei care știu sau au învățat cum să le folosească în mod eficient pentru ei. Pentru afacerile mici și mijlocii se pot dovedi a fi adevărate mine de aur pentru brand recognition și posibilitatea de a ajunge la câți mai mulți potențiali clienți din publicul țintă și aceasta cu costuri minime. Dar ca în cazul oricărei strategii de marketing va trebui să construiți un plan de acțiune pentru aceasta, plan pe care să îl respectați, să îl evaluați și să îl revizuiți în mod constant.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *