îți ia 4 minute să citești articolul

Lumea marketingului digital este foarte complicată, iar, din păcate pe măsură ce trece timpul devine din ce în ce mai stufoasă. Unul dintre cele mai comentate și misterioase subiecte din acest spațiu este promovarea pe motoarele de căutare.

SEM vs SEO infographic 785x1024 1

Sunt experți care consideră că nu e cazul să ne stresăm cu ghicitul „în cafea” pe care ne obligă să-l facem motoarele de căutare atunci când vine vorba de optimizarea pentru acestea. Sunt alții însă care ne vorbesc despre cum trebuie să ne concentrăm exact pe căutările organice si cum există o cale de a cuceri SEO.

De aceea foarte multă lume se întreabă ce este oare SEO? Dar oare SEM? Ne afectează oare acestea două în vreun fel prezența online și dacă da, cum?

Ce este SEO

SEO este Search Engine Optimization și se traduce prin Optimizare pentru Motoarele de Căutare. Este un termen foarte întâlnit și discutat în ultimii ani. SEO se referă la toate acele modalități prin care pagina ta web ajunge pe poziții fruntașe în paginile de căutare – SERP – prin modalități organice, adică, neplătite.


Motoarele de căutare indexează fiecare site care apare pe Internet, dar asigură o poziție acestuia în SERP atunci când cineva caută un cuvânt cheie pe baza mai multor factori importanți pentru orice site. SEO este subiectul unor discuții aprinse printre cei ce se ocupă de acest tip de marketing, pentru că motoarele de căutare nu fac publice criteriile organice de ranking pentru un site. Publică niște date generale și de obicei destul de evazive, tocmai în ideea de a nu genera valuri de încercări de evitare sau păcălire a algoritmilor lor.

SEO include elemente ce se află pe pagina de web, On-page SEO și elemente care nu au legătură cu pagina propriu-zisă pentru că sunt externe acesteia, off-page SEO. În plus, există și Technical SEO ce este partea să îi spunem de „BackOffice” a paginii web și se referă la caracteristice tehnice ale acesteia.

Exemple de elemente on-page sunt: conținutul unui site, meta tagurile, titlurile și subtitlurile, etc. Cea mai importantă componentă a off-page SEO sunt backlink-urile, dar tot aici intră și linkurile sau referirile de pe rețelele de socializare, localizarea, etc. Optimizarea tehnică include tot ceea ce ține de construirea, de programarea site-ului cu toate elementele sale de tipul cannonical, nonindexing, etc.

Ce este SEM

SEM este Search Engine Marketing, adică marketing pentru motoarele de căutare. Aici ar trebui să intre absolut toate eforturile de marketing pe care le efectuează o companie și ce au ca țintă motoarele de căutare. Cu ceva timp în urmă acest lucru era perfect valabil.

Azi, însă există o opinie foarte puternică în domeniu care consideră că SEM se referă doar la marketingul plătit pentru afișarea în SERP. Drept urmare putem spune că SEM include toate acele variante de promovare plătită într-un motor de căutare precum PPC, Pay per Click sau Social Media Marketing.

Care este diferența dintre cele două

Probabil că diferența dintre cele două vă este destul de clar ce reprezintă fiecare și cum se diferențiază. SEM se identific[ azi cu partea plătită a promovării pe motoarele de căutare, iar SEO se referă la tot acel set de măsuri ce optimizează un website pentru a obține o poziție principale în SERP la căutările pentru un anumit cuvânt cheie.

Care sunt motivele pentru care trebuie să îți pese de amândouă

Probabil că aflând ce este SEO și ce este SEM și care este diferența dintre ele îți vei pune una dintre două întrebări principale:

  • De ce să plătesc dacă pot face asta gratis

Sau

  • De ce să mă chinui să fac asta când pot plăti și să obțin același lucru

Ambele întrebări au logica și validitatea lor, doar că din păcate SEM nu poate să existe fără SEO, iar SEO poate avea nevoie de un pic de avânt din partea SEM. Să vă explic exact ce vreau să spun.

Te afli în categoria celor care au deschis o afacere cu putini bani și doresc să țină cheltuielile la minim. Te gândești atunci că dacă pot optimiza site-ul așa încât să îl „gâdile” cum trebuie pe roboțelul Google nu mai am nevoie să cheltui niciun ban din bugetul și așa mic. Problema este că SEO nu este o știință exactă și pentru a ajunge pe un loc important în SERP pe baza doar a căutărilor organice s-ar putea să îți ia foarte mult timp. Fiind o afacere la început trebuie să te faci cunoscut pentru ca lumea să vină la tine, așa că dacă nu vrei să treacă luni sau chiar ani până când vei găsi formula absolută câștigătoare pentru a fi pe primele poziții în prima pagină de căutări atunci vei avea nevoie și de un pic de SEM măcar.

Pe de altă parte, dacă ești din categoria celor care consideră că „dai un ban, dar face”, atunci trebuie să iei în considerare mai multe aspecte ce trimit la SEO. În primul rând pe termen lung SEO te va ajuta foarte mult pentru că nu vei vrea să cheltui pe reclame mai mult decât câștigi, în sensul că nu te poți baza doar pe click-urile plătite. Apoi trebuie să iei în considerare faptul că Google dorește ca utilizatorul să aibă cea mai bună experiență, drept urmare rezultatele pe care el le oferă printre primele să răspundă cerințelor celui ce caută. Așa că este foarte important ca site-ul tău să fie cu adevărat optimizat pentru motoarele de căutare pentru că aceasta înseamnă că răspunde și dorințelor potențialului client. Chiar dacă ai plătit ca site-ul tău să apară poate chiar pe prima poziție din prima pagină, dacă atunci când utilizatorul dă click descoperă o pagină neactualizată, neclară, nerestructurată, care se încarcă greu, atunci va părăsi site-ul tău imediat.

SEO și SEM sunt două componente ale unui scop comun și anume găsirea unui echilibru optim între organic și plătit. Dacă vei plăti pentru o campanie sau pentru PPC vei permite noilor utilizatori sau potențialilor clienți să te vadă, iar SEO le va oferi acea experiență care îi va convinge să se întoarcă din nou și din nou la tine.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *