îți ia 10 minute să citești articolul

Am depășit deja secolul vitezei, suntem în era super-vitezei sau maxi-vitezei. Pentru că totul este mai rapid în jurul nostru mintea umană a pierdut o trăsătură importantă și anume, răbdarea. Ne enervăm și dacă stăm la trecerea de pietoni sau dacă trebuie să stăm 3 minute la magazin, țipăm la cel care ne aduce cafeaua dacă ni se pare că nu se mișcă destul de repede. Așa că de ce nea-m mira că lumea vrea ca și Internetul să fie super rapid.

Și de fapt probabil că toată această lipsă de răbdare ni se trage exact de la viteza fantastică prin intermediul căreia ni se oferă informațiile. Ne dorim apă plată și nu avem timp să o cumpărăm, nicio problemă, avem o aplicație pe telefon care comandă apă și vine într-o oră ….

Din acest motiv nicio afacere nu îți poate permite să nu aibă o pagină care se încarcă repede. Indiferent ce platformă folosești pentru a crea site-ul tău vei avea cu siguranță nevoie de o viteză extrem de mare pentru site-ul tău.

Pentru că majoritatea celor ce dețin un site aleg WordPress voi analiza mai jos care sunt factorii ce contribuie la viteza de încărcare a site-ului și cum să faceți pentru a crește această viteză. Mai întâi însă haideți să vedem de ce avem nevoie de viteză și mai mult, ce înseamnă mai exact viteza? 

De ce ai nevoie de viteză mare?


Răspunsul scurt este: ai nevoie de viteză mare pentru că aceasta îți aduce clienți și un loc bun în clasarea pe paginile de rezultate ale Google.

Timpul optim în care ar trebui ă pagină să se încarce pentru ca utilizatorul să fie mulțumit este de 2-3 secunde. Este important să realizezi că 3 secunde este un timp extrem de scurt, iar studiile arată că și o secundă în plus contează. O secundă în plus la încărcarea site-ului poate duce cu o scădere a vizualizării paginilor de până la 11% și o scădere în satisfacția vizitatorului de până la 16%.

Conform studiilor site-urile care se încarcă în doar 2 secunde au un bounce rate de 9%, iar cele care se încarcă în 5 secunde ajung la un bounce rate de 38%. Diferența este „doar” de 3 secunde și totuși diferența în cifre legată de capacitatea site-ului tău de a reține atenția celui ce îl vizualizează este mai mult decât dublă.

Viteza de încărcare a site-ului este un factor esențial de ranking, de clasare. Aceasta este luată în considerare atunci când Google stabilește pe ce poziție va sita site-ul tău în SERP la cutarea unui anumit cuvânt cheie. Conform studiilor 67% dintre utilizatori vor face click pe primele 5 poziții din prima pagină de căutări, așa că poziția ta în SERP pe Google este extrem de importantă pentru afacerea ta.

Este un fapt dovedit că în ultima decadă capacitatea de concentrare a oamenilor a scăzut din ce în ce mai mult, drept urmare pentru a reuși să ai o rată de conversie a clienților cât mai mare și o rată de satisfacție a lor cât mai extinsă va trebui să le atragi atenția aproape instantaneu. Din acest motiv trebuie să descoperi care sunt factorii care contribuie la încărcarea mai rapidă sau mai lentă a unei pagini și apoi să găsești acele metode optime pentru ca site-ul tău WordPress să se încarce în acele 2 secunde magice sau chiar mai repede … 

Cum să crești viteza?

Viteza de încărcare a unui site depinde de foarte mulți factori, tehnici, dar și legați de design și de felul în care funcționează acesta. Deci ce anume influențează viteza de încărcare a unui site:

– în primul rând este felul în care funcționează serverul web pe care se află site-ul tău, deci serviciul de găzduire ales;

– tema (sau template-ul) aleasă pentru pagina ta WordPress poate fi un alt factor care să micșoreze viteza de încărcare a site-ului;

– plugin-urile pe care le folosești, dar și numărul lor;

– mărimea imaginilor pe care le folosești și formatul acestora (ce la rându-i influențează mărimea);

– caching-ul sau lipsa lui este foarte important pentru felul în care se încarcă o pagină web;

– baza de date din spatele site-ului tău ce se află în WordPress și este accesată de fiecare dată când un utilizator intră pe site-ul tău.

Cum anume influențează fiecare dintre cele mai sus rapiditatea cu care se încarcă site-ul tău și cum puteți să optimizați toate aceste elemente puteți descoperi pe larg mai jos: 

  1. Alege un serviciu bun de hosting

De foarte multe ori poți fi păcălit de prețurile mici și reclama care promite spațiu nelimitat, fără între3ruperi de trafic, vizitatori nenumărați, etc. Din păcate cu cât serviciul respectiv este mai ieftin, cu atât va promite cât mai multe pe care probabil că nu le va putea menține. Acest tip de server ce oferă găzduire la tarife foarte mci este un serviciu de găzduire partajat sau shared hosting.

Problema cu acest shared hosting este că site-ul tău împarte spațiul cu alte site-uri, drept urmare dacă tu sau unul dintre celelalte site-uri au parte de un trafic foarte mare la un anumit moment dat, serverul nu va putea face față și nu va mai încărca site-ul tău. Iar aceasta înseamnă clienți pierduți în timpul de downtime.

Dacă ești la început de drum cu site-ul tău poți să alegi și un server partajat, dar trebuie să alegi cu foarte mare grijă. Citește ce spun alții despre respectivul serviciu de găzduire sau cere referințe de la cunoștiințe.

Dacă însă ai un site extins, cu mult conținut, atunci va trebui să te îndrepți spre un serviciu de hosting dedicat. Mai mult decât atât va trebui să alegi un serviciu specializat în găzduirea site-urilor WordPress. Acest tip de servicii de găzduire oferă în pachetele lor chiar și suport și update-uri pentru WordPress și te poți adresa lor atunci când te afli în dificultate cu o problemă legată de funcționarea site-ului. 

  1. Optimizează imaginile

Dacă site-ul tău are multe imagini prin natura sa sau imaginile trebuie să fie de foarte bună calitate, atunci aici s-ar putea să existe o problemă legată de viteza site-ului tău WordPress.

Problema este că pe de-o parte există variante în care reducerea mărimii ocupate de către o imagine se traduce printr-o pierdere calitativă. Pe de altă parte dacă găsim o modalitate de reduce imaginile fără să pierdem nimic sau doar un minim calitativ, cum ar fi folosirea PhotoShop sau a Chrome PageSpeed Insights va trebui să realizezi aceasta pentru fiecare imagine în parte ceea ce va consuma o grămadă de timp.

Vestea bună este că există instrumente speciale pentru WordPress ce pot face acest lucru pentru tine: să reducă mărimea tuturor pozelor fără pierderi calitative și totul automat. Astfel poți folosi plugin-uri pentru optimizare de imagini precum WP Smush sau Optimole. 

  1. Folosește un serviciu CDN (Content Delivery Network)

Ce este un Content Delivery Network și cum funcționează? CDN este un tip de serviciu pe bază de abonament, deși există și variante gratuite care ajută conținutul site-ului tău să fie afișat mai repede pe terminalul utilizatorului care îl accesează. Acestea extrage fișierele de pe site-ul tău, mai exact CSS-uri, JavaScript-uri, imagini, etc într-o rețea de servere și atunci când un vizitator accesează site-ul tău conținutul respectiv se va descărca către acesta de pe cel mai apropiat server din rețeaua respectivă.

Dacă site-ul tău nu se adresează unei audiențe internaționale sau nu are conținut foarte mult, atunci nu vei avea nevoie de CDN. Dar dacă afacerea ta ia amploare sau ceea ce vinzi tu poate fi cumpărat de oriunde în lume, atunci cu siguranță un serviciu CDN te va ajuta cu viteza site-ului tău. 

  1. Utilizează LazyLoad

Ce înseamnă Lazy Loading? Simplu: atunci când vizualizezi o pagină conținutul se încarcă pe măsură ce îl vizualizezi. Acesta înseamnă că ce se află sub bucata de ecran pe care o vezi este neaccesat până când faci scroll către el. Evident că acest tip de încărcare va face viteza site-ului cu atât mai mare pentru că încărcarea elementelor sale constitutive se va face treptat și nu brusc. 

  1. Alege o temă cât mai simplă

Cu cât tema sau template-ul pe care îl vei alege va fi mai simplu, cu atât se va încărca mai repede. De multe ori o temă sofisticată îți poate lua ochii, te poate atrage prin frumusețe sau stil, dar în realitate nu ai nevoie de ea. Cu cât tema aleasă este mai simplă cu atât cei ce îți vizitează site-ul vor fi mai interesați de conținutul său real. Potențialii tăi clienți trebuie să găsească repede ce caută li să nu se piardă într-o mare de ”înflorituri” sau plugin-uri absolut inutile.

În plus, chiar din punctul de vedere al design-ului, simplitatea este cea care câștigă pentru că în ultima vreme se poartă „less is more”. 

  1. Optimizează baza de date WP

Informațiile stocate în baza de date WordPress a site-ului tău pot scăpa de sub control, în sensul că poți să scapi din vedere să revizuiești conținutul mai vechi, plugin-urile pe care nu le mai folosești, etc. Cu cât ai mai multă informație stocată cu atât site-ul tău se va încărca mai greu.

Pentru o mai mare ușurință este bine să folosești un plugin care să te ajute cu optimizarea bazei tale de date, mai exact să scape de spam, imaginile nefolosite, plugin-urile vechi, tot ce ocupă spațiu, dar nu îți mai este folositor. Un asemenea plugin este WP-Optimize, dar există și alte variante în funcție de preferințele tale. 

  1. Folosește un plugin pentru caching

Ce înseamnă caching? Permisiunea atât a celui ce deține site-ul cât și a browser-ului utilizatorului să stocheze un anumit număr de informații în memoria cache a browser-ului atunci când accesează pentru prima oară pagina respectivă. Aceasta înseamnă că data viitoare aceste date nu vor mai trebui încărcate pentru că ele există în acest tip de memorie specială, temporară a browser-ului.

WordPress oferă o varietate de plugin-uri pentru caching și toate sunt gratuite. Așa că poți alege plugin-ul care ți se potrivește sau poți căuta recomandări pentru a vedea ce anume funcționează pentru alții. 

  1. Optimizează homepage-ul pe cât posibil

De cele mai multe ori pagina ta de start, homepage-ul tău este prima pagină pe care va ajunge un  vizitator, iar adesea tendința este de a „îndesa” cât mai multă informație acolo. Aceasta este o greșeală pentru că indiferent că cel ce va intra pe pagina ta chiar dacă va ajunge pe altă pagină inițial, până la urmă probabil că va poposi și pe homepage.

Ce trebuie să faci pentru a optimiza homepage-ul? Include un număr mic d postări pe pagina ta principală, nu e nevoie să ai 20 de postări pe prima pagină, ci este mult mai important să ai trimiteri de la acestea către altele în funcție de subiect.

Afișează doar mici bucățele din fiecare postare inclusă pe prima pagină, ci nu tot articolul sau tot conținutul fiecăreia. Nu te lăcomi la a adăuga toate widget-urile pentru toate variantele de rețele de socializare posibile. Nu uita că fluxul de informație funcționează invers: rețelele de socializare aduc trafic către site-ul tău, nu invers. În plus, dacă vrei să adaugi widget-uri legate de partajare pe alte medii o poți face pentru fiecare postare în parte. 

  1. Atenție la draft-uri (ciorne)

Tot ce ai postat vreodată pe site-ul tău este stocat în baza de date de pe WordPress. Ba chiar, dacă nu știai fiecare draft pe care l-ai creat este salvat de fiecare dată când dai tu save. Așa că poți ajunge să ai 7 documente create pentru o singură postare.

Există și pentru această problemă un plugin care te ajută să reduci numărul de draft-uri păstrate prin reducerea numărului de salvări. 

  1. Încearcă să nu folosești video pe site

Atunci când te gândești la a introduce un clip video pe site-ul tău WordPress analizează dacă ai nevoie cu adevărat să o faci. Orice tip de video va îngreuna cu siguranță încărcarea paginii tale web. Pe de altă parte este foarte posibil ca site-ul tău, prin natura sa, să aibă nevoie de o anumită cantitate de conținut video.

Așa că va trebui să găsești o modalitate de a include acest tip de conținut fără a îngreuna pagina, iar aceasta o poți face dacă nu folosești interfața WordPress pentru a încărca un asemenea clip în mod direct. Ferește-te să adaugi un clip video pe un landing page sau pe homepage, iar dacă este obligatoriu să o faci folosește-te de YouTube sau ceva similar și nu adăuga direct din WordPress.

CONCLUZIE

Ceea ce este important să reții din toate cele de mai sus este că trebuie să te gândești care sunt modalitățile prin care poți să simplifici experiența utilizatorilor, dar și viața ta. Adică ceea ce site-ul tău WordPress trebuie să facă pentru vizitatorul său pentru a crea o experiență total satisfăcătoare este să-i răspundă la întrebări sau la probleme în mod simplu și clar. Iar tu nu trebuie să petreci zi și noapte în fața laptop-ului pentru a micșora imagini sau a șterge conținut ce nu se mai folosește, ci doar să instalezi plugin=ul potrivit.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *