îți ia 7 minute să citești articolul

Nu este greu pentru nimeni să realizeze că anul ce tocmai a trecut, 2020, a fost un an care a propulsat comerțul online cu viteză fulgerului. În 2019 exista o parte destul de mare a populației care utiliza comerțul online și, chiar și acea bucată nu avea permanent încredere în eficiența și corectitudinea acestora și prefera metodele de plată cash pentru colete. Azi, la început de 2021 o majoritate covârșitoare face cumpărături de orice fel prin intermediul magazinelor online, iar plata se efectuează în majoritate prin platforme online cu ajutorul cardului bancar.

Ce înseamnă acest avânt al comerțului online pentru cei ce au deja câțiva ani buni în acest domeniu, dar și pentru cei care încep azi? Am creat mai jos o listă de 4 mari tendințe ce se prefigurează a fi majore în domeniul comerțului online în acest an.

  1. Shopping prin intermediul platformelor social media

Există o tendință din ce în ce mai mare ca utilizatorii să petreacă foarte mult timp din zi concentrați pe citirea informațiilor de pe rețelele sociale. Este o „meteahnă” pe care mulți au dezvoltat-o după luni în șir de carantină, temeri și lipsa interacțiunii sociale. Chiar dacă în unele țări lucrurile au intrat cât de cât în normal, acest obicei de a „arunca un ochi” la ce mai zice Facebook sau Insta a rămas încă adânc înrădăcinat în psihicul utilizatorului.

Deja din anii trecuți se prefigura o marjă de piață din ce în ce mai mare a rețelelor sociale. Unul dintre punctele prea puțin folosite ale acestora, și aici mă refer la cele mai folosite, ambele parte ale aceluiași grup, Facebook erau secțiunile dedicate comerțului direct. Atât Instagram, cât și Facebook au anunțat noi îmbunătățiri ale modulelor lor destinate cumpărăturilor, Instagram Shopping și Facebook Shops. Aceste magazine speciale create în cadrul rețelelor de socializare oferă multe instrumente comercianților, printre care și comunicarea directă dintre ei și clienți prin intermediul Instagram Direct, WhatsApp sau Messenger. După modelul one-stop, orice utilizator va putea verifica noutățile de pe rețelele sociale la care este abonat și să și cumpere cele necesare din aceeași platformă.

Integrarea modului de cumpărături pe oricare dintre cele două platforme sau pe ambele, funcție de publicul tău țintă reprezintă un pas foarte important pe care merită să îl faci anul acesta pentru o considerabilă creștere a afacerii tale de comerț online.


  1. Generare de venituri prin abonamente

Experiența anului ce tocmai a trecut a inspirat un nou curent în afaceri, iar acela este urmărirea prioritară a unui venit constant. Cei implicați în diverse afaceri au realizat că este mai important să ai o sursă de venit constantă, dar mai mică, decât să de bazezi pe vânzări ocazionale, fie ele chiar și mari. La ce mă refer aici? Până la urmă, oricât de controlat și perfecționat ar fi actul comercial, până la urmă tot este o chestiune de loterie numărul de persoane pe care le vei convinge să cumpere de la tine. Drept urmare, cel mai bine este să găsești metode de a vinde un produs sau un serviciu „pe bucăți”. Cel mai bun exemplu ar fi faptul că nu îți vând o aplicație, ci un abonament să folosești aplicația, iar dacă ai nevoie de module sau dezvoltări suplimentare ale acesteia le vei plăti suplimentar. Pentru mine aceasta înseamnă un venit constant, lunar, anual, trimestrial, în funcție de cum stabilesc abonamentul, iar pentru client este ca un fel de plată în rate: în loc să dea 300 euro o dată, va da câte 10 euro/lună să spunem.

Ei, probabil că ați observat această tendință apărând și la cei ce dețin magazine online mari, de tip Marketplace, un exemplu fiind chiar eMAG. Aceștia au lansat un produs care se numește Genius, care nu este altceva decât un abonament anual la eMAG. Este normal că pentru a te motiva să plătești un asemenea abonament trebuie să ofere ceva în schimb, în plus față de produsele pe care oricum dacă le comanzi le plătești, pe lângă acest abonament. Aceștia au inclus aici livrări gratuite pentru comenzi peste 100 lei, accesul la promoții speciale, returnarea instant a banilor plătiți în caz de retur, livrare rapidă, etc. Toate aceste avantaje nu sunt așa greu de oferit, dar avantajul lor este că ei beneficiază de suma de bani achitată în abonament în mod sigur, pentru că o vei plăti la începutul perioadei de abonare și nu, la final.

  1. Comerțul online va continua să crească

Datorită acestui curent general de a cumpăra totul online, a tuturor mesajelor ce au pus foarte mult accent pe statul acasă și achiziția online, comerțul online a devenit esențial chiar pentru viața de zi cu zi. S-a creat obișnuința, oamenii au realizat că de multe ori este mai simplu să îi lași pe alții să stea în trafic, să alerge prin magazine, în plus există platforme Marketplace unde poți găsi la un loc orice de la cafea până la telefoane mobile, ca un fel de mall-uri online. Astfel că, în mod evident comerțul online va continua să crească și ca vânzări și ca număr de posibilități.

Creșterea aceasta va duce la două consecințe majore:

  • Costul creării unui magazin online va scădea considerabil, datorită varietății de oferte create de diverșii dezvoltatori ce se vor adapta acestei tendințe;
  • Costul promovării va crește foarte mult pentru că platformele existente pentru căutare (motoarele de căutare, precum Google), dar și rețelele sociale, toate vor „prinde” această tendință și automat vor crește probabil tarifele pentru cuvinte cheie relevante unui asemenea tip de comerț. Pe de altă parte, concurența fiind mare, investiția va trebui să fie mai mare pentru ca promovarea ta să se detașeze de concurență.

Nu faceți greșeala să vă imaginați că această creștere va stagna curând pentru că vă veți înșela cu siguranță. Curentul de mutare a comerțului fizic înspre segmentul online se prefigura deja de ceva vreme, singura diferența fiind că proiecția de creștere a segmentului de comerț online era creată pe o perioadă mai lungă, de câțiva ani. Ceea ce pandemia de COVID-19 a făcut a fost doar să grăbească această schimbare.

  1. Se va pune accent pe sustenabilitate, comerțul echitabil, produsele „cinstite”

Există o tendință evidentă apărută în ultimii ani și foarte puternic promovată și adoptată în special de generațiile tinere. Dacă putem să ne referim la generațiile trecute ca mari adepți ai consumarismului, al producției de masă, al cumpăratului mult și al orice, cei ce se modelează ca cetățeni acum, dar și cei ce abia au început să activeze pe piața muncii sunt mult mai interesați de aspectul social, echitabil, al produselor pe care le consumă. Devine foarte important pentru cel ce vinde sau produce să se asigure că ceea ce promovează, ceea ce a  creat provine din surse ce nu profită în niciun fel de pe urma sărăciei, disperării sau naivității unor populații sau categorii de populație.

Vor apărea probabil modalități noi de comercializare și variante de reciclare mult mai variate. Deja există multe campanii în special pe rețelele sociale, dar și în cadrul multor companii multinaționale care promovează returnarea produselor ce nu mai sunt folosite. Acestea urmează a fi reciclate și a se reduce pierderile și consumurile efectuate cu materialele respective, iar consumatorul care aduce acele produse este recompensat de obicei cu vouchere sau diverse reduceri. Recompensa nu este foarte mare, dar se pune mult accentul refolosire și salvarea resurselor naturale.

Pe aceeași linie a protejării naturii a apărut și dorința de a consuma produse naturale, reale. Generațiile noi citesc cu atenție etichetele produselor și aleg variantele cele mai aproape de natural. Tot acestea se feresc să consume fructe sau legume în afara sezonului de apariție normal al acestora. De la produsele de curățat până la mâncare lumea a devenit mai atentă la ingredientele acestora, cum se pot recicla ambalajele acestora, dacă au în compoziție substanțe ce pot face rău omului, dar și planetei.

Poate vă gândiți că nu există nicio legătură cu un magazin online, dar greșiți. Toate cele de mai sus trebuie să fie explicate și detaliate în raport cu produsele vândute de voi. Nu mai este îndeajuns să spui că oferi cafea cu aromă de fructe de pădure și note de ciocolată, ci trebuie să le spui clienților de unde anume provine respectiva cultură și să îi asiguri pe aceștia că face parte din agricultura sustenabilă și echitabilă din zona respectivă.

CONCLUZIE

Desigur există mult mai multe tendințe ce se prefigurează pentru acest ana aflat abia la început atunci când vorbim despre comerțul electronic, iar motivul pentru care acestea sunt multiple este în primul rând amploarea pe care a luat-o acest tip de afacere. Ceea ce am vrut eu să vă arăt mai sus au fost acele trăsături importante, dar poate un pic ascunse de „ochiul” celui ce vă sfătuiește legat de strategiile voastre de marketing și promovare viitoare. Pe scurt: pregătiți-vă să cheltuiți mai mulți bani pentru promovare și SEO, să vă extindeți magazinul în secțiunile dedicate de pe platformele de social media, să atingeți punctele sensibile ale potențialilor clienți arătându-le preocuparea voastră pentru sănătate, natură și protejarea sa, dar și pentru existența unui comerț echitabil și să găsiți metode, variante prin care să oferiți clienților abonamente sau ceva asemănător ce v-ar putea genera un venit constant pe termen mediu spre lung.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *