îți ia 5 minute să citești articolul

De la începuturile sale până azi web design-ul s-a dezvoltat foarte mult devenind cu siguranță unul dintre principalele subiecte de conversație atât în materie de elemente tehnice, cât și în materie de aspect vizual. De la un an la altul tendințele predominante în designul web se modifică la fel ca cele în orice altă industrie, doar că utilizarea acestora este poate mai importantă decât în alte cazuri. Și aceasta pentru că azi, orice industrie, orice afacere sau companie, toate pornesc cu un site. Nivelul de atracție pe care acesta îl generează printre vizitatori și utilizatori este extrem de important pentru însuși succesul afaceri, astfel că design-ul său trebuie să se încadreze în standardele cerute, dar și, măcar un pic în tendințele anului în curs.

Cu toții știm că anul ce a trecut, 2020 a reprezentat un an de cotitură în secolul prezent pentru că a modificat extrem de multe paradigme ale vieții și a creării și gestionării de afaceri. Pe unul dintre planurile principale s-a aflat importanța internetului în asemenea vremuri, iar site-urile web au devenit pentru un timp considerabil singura posibilitate de achiziționare de produse sau servicii. În plus multitudinea de aplicații au făcut posibilă interacțiunea continuă dintre oameni, atât pe plan personal, cât și profesional.

Toate cele de mai sus nu fac altceva decât să sublinieze ă tendințele în web design din anul curent sunt poate mai interesante și mai importante decât cele dinaintea lor. Astfel că în continuare vă voi prezenta cele mai importante tendințe în materie de web design în 2021.

  1. Imagini și grafică simple sau abstracte

Există o tendință foarte vizibilă pentru simplitate, iar aceasta este relevată în două aspecte principale: elementele de grafică și culorile alese. Design-ul abstract bazat pe geometrie și o joacă cu formele și culorile este foarte utilizat în 2021. Curentul abstract este de multe ori văzut mai ales în design ca o limitare a formelor și posibilităților acestora bazându-se în principal pe forme geometrice simple. Totuși designerii momentului au găsit modalități extrem de inedite și pline de dinamism de a împletii o varietate de forme alături de culori vibrante, transformând paginile web în adevărate pânze de artist de multe ori.

O altă realizare a acestei simplități grafice este reprezentată prin tendința de a înlocui elementele grafice obișnuite cu schițe a acestora, schițe ce urmează modelul acelora create de artiștii grafici în peniță. 


  1. Senzația de 3D pentru o mai mare interacțiuni (neumorfism)

O mare parte a anilor ce au trecut a fost îndreptată spre omiterea și excluderea tuturor elementelor ce creau un aspect, chiar și forțat de tridimensionalitate. Motivul a fost reprezentat de faptul că inițial site-urile erau pline de elemente grafice extrem de variate ce nu făceau altceva decât să se înghesuie într-un spațiu mic, să îngreuneze funcționarea paginii și aspectului codului HTML, dar fără a avea nicio altă funcționalitate practică.

Anul acesta este dedicat unui minimalism care este paradoxal și realist în același timp. Jocul de umbre și texturi permite crearea unei senzații de realitate la apăsarea unui buton, dar fără a îngreuna sau umple inutil spațiul. Este mai degrabă un efect de tip emboss și nu face altceva decât să apropie mai mult uti8lizatorul de realitate în interacțiunea sa cu un terminal. 

  1. Culori simple, pastel

Anul 2020 a fost un an petrecut în fața ecranului, iar asta deși a creat o necesitate, o obișnuință, a afectat cumva și schema mentală a utilizatorului. Este extrem de greu și fizic și mental să petreci ore în șir cu ochii într-un ecran alb sau negru, cele două standarde răspândite peste tot în lume în ceea ce privește culorile de prezentare a diverselor aplicați sau programe. Așa că se resimte o tendință de găsire a unor culori care să imprime o stare de relaxare, de calm, iar culorile pastel pot oferi cu mare ușurință acest avantaj.

Această tendință reprezintă în mare parte o acceptare din partea celor ce creează site-uri web a faptului că acestea sunt create pentru oameni și este necesar ca aceștia să le poată accesa în condiții optime. 

  1. Interpretarea virtuală a produselor

Este dificil să realizați din titlul acesta la ce anume mă refer. Este acel design care prin elementele sale de compoziție reușește să facă referire la produsul sau serviciul promovat sau la care se referă. Imagini mici pe fundal cu fructe pentru o companie care vinde sucuri naturale sau crearea unor interfețe diferite ce imită tipuri variate de telefoane pentru cei ce vând așa ceva, etc. Mici amănunte, chiar simulări care ajută vizitatorul să asocieze foarte ușor compania, produsul cu pagina vizitată, la aceasta mă refer. 

  1. Animații speciale

Una dintre tendințele pentru anul acesta sunt animațiile speciale, precum animarea unui singur obiect al imaginii de fundal sau animația ce creează iluzii. Principala iluzie de acest tip se numește parallax și presupune separarea obiectelor dintr-o imagine în funcție de planul în care se află. Obiectele ce sunt mai aproape de ochiul privitorului, deci în prin plan, creează iluzia optică de mișcare mult mai rapidă decât cele mai depărtate de ochiul acestuia, adică cele din plan secund. În viața reală această iluzie nu este înregistrată ca o anomalie sau ceva extraordinar, însă transpusă în plan digital creează efecte deosebite. 

  1. Întoarcerea în timp – anii 90

Se constată totodată o tendință de a „scoate de la naftalină” tendințe din design-ul anilor 90, iar aici mă refer la tendințele existente atunci în print. Etichetele promoționale, stickerele și bannerele simple, fără profunzime a imaginii, cu o culoare sau două, dar cu litere mari și casete de text, această variantă de design ce pare ușor exagerată azi, revine în forță. De asemenea folosirea acelor elemente ce au devenit inutile precum dischetele, walkman-ul, imprimanta matriceală, etc este o altă tendință de a readuce în prin plan anii trecuți, începuturile erei Internetului. 

  1. Folosirea emoticoanelor peste tot în site

Emoticoanele sunt un limbaj clar, chiar nuanțat în funcție de generație și categoria de vârstă ce le folosește, iar aceste aspecte le transformă în adevărată elemente ale unui limbaj codat, special. Tocmai aceste caracteristici face din emoticoane un element ce va aparține design-ului web din ce în ce mai mult. Acestea vor fi integrate nu numai în conținutul text al unei pagini web, dar vor deveni parte a tuturor elementelor de design ale unui site. 

  1. Suprarealism și colaj

Colajul ca formă de artă a fost creat la începutul secolului al-20-lea în Franța și reprezintă îmbinarea mai multor elemente vizuale pe același suport. Această tendință în domeniul web design-ului a apărut în primul rând datorită faptului că a fost readusă în prin plan de platformele sociale precum Instagram prin crearea story-urilor.

Suprarealismul la rândul său este un alt curent împrumutat din artă caracterizat prin combinații nefirești de imagini sau instanțe vizuale. Efectul pe care acest tip de artă îl produce este unul de șoc, dar totodată are și avantajul de a sublinia unul dintre elementele sale. Folosirea unei imaginii sau a unui fundal ce nu are deloc legătură cu produsul prezentat pe pagina web respectivă nu face altceva decât să îl pună pe acesta în prim-plan.

CONCLUZIE

Probabil că nu veți putea integra toate tendințele de mai sus în site-ul vostru și, sincer, nici nu ar fi indicat. Totuși dacă plănuiți un redesign atunci trebuie să aruncați un ochi pe cele scrise mai sus, căci veți găsi cu siguranță măcar un element ce vi se potrivește și va putea să creeze și un pic de buzz pentru site-ul vostru.

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *