îți ia 4 minute să citești articolul

SEO, adică optimizarea pentru motoarele de căutare a devenit o parte esențială din meseria oricărui om de marketing digital sau al unui dezvoltator de pagini web. În fapt, mare parte din deciziile referitoare la structura și felul în care arată și este construită o pagină web sunt izvorâte direct din necesitățile SEO curente.

www vs non www

De aceea, nu trebuie să ne mire că și o decizie legată de tipul de domeniu pe care îl achiziționăm poate influența SEO. Este un fapt absolut cunoscut că numele domeniului pe care îl alegem este foarte relevant .din punctul de vedere al motoarelor de căutare, deci trebuie ales cu grijă. Dar cu www sau fără www vă întreb? Din punctul de vedere SEO această diferență poate crea pentru anumite site-uri o problemă.

Dar pentru a vedea exact ce probleme ridică fiecare dintre cele două tipuri posibile haideți să analizăm fiecare dintre acestea în materie de avantaje și dezavantaje.

Avantajele WWW


Pentru că este un aspect important întâi de toate trebuie să corectez ce am spus chiar eu mai sus: www nu este un domeniu, ci un subdomeniu. Domeniul este cel pe care îl cumperi tu, spre exemplu: firmamea.com. WWW este un subdomeniu, la fel ca și FTP sau mail sau smtp. Datorită faptului că majoritatea paginilor de web au apărut de la bun început sub sintagma subdomeniului inclus complet, WWW.firmamea.com , ideea de subdomeniu a acestuia a dispărut din capul utilizatorilor.

Deci putem spune că primul avantaj al lui WWW este faptul că a apărut primul și, în special utilizatorii mai vechi cu siguranță vor avea tendința de a adăuga un WWW la o adresă URL din simpla obișnuință.

Un alt avantaj pe care îl are un asemenea subdomeniu este că îți permite să creezi cookie-uri doar pentru respectivul subdomeniu. Acestea se vor propaga către celelalte subdomenii DOAR în ordine ierarhică asemănător felului în care sunt construite directoarele, subdirectoarele și fișierele. De ce este important să ai posibilitatea să creezi cookie-uri doar pentru un anumit subdomeniu? Pentru că poți folosi subdomeniul WWW doar pentru anumite cookie-uri specifice precum session ID, dar să lași celelalte subdomenii fără niciun cookie.

Un alt avantaj mare al WWW este faptul că îți permite să folosești CDN-uri, Content Delivery Network foarte ușor, fără prea multe bătăi de cap.

Avantajele non-WWW

Citind cele de mai sus ne dăm seama că versiunea non-WWW este practic chiar domeniul în sine. Cel mai mare avantaj al său și de fapt și motivul apariției acestei versiuni de URL este faptul că este ușor de reținut, scurt și la obiect.

O versiune scurtă te poate asigura că nu sunt nici foarte multe greșeli atunci când cineva introduce adresa ta în browser. Chiar dacă sunt mulți înclinați să considere că oricum există redirect-urile de tip 301 și până la urmă nu contează, în fapt ele chiar sunt importante din punctul de vedere SEO. Există o întârziere la încărcare pentru backlink-uri pentru că practic trebuie să treacă prin încă o versiune de pagină.

Dezavantajele WWW

Primul său dezavantaj ar fi faptul că URL-urile de tip non-WWW au devenit așa populare încât este foarte posibil ca în scurt timp versiunile WWW să dispară cu totul.

Un alt dezavantaj este faptul că este o adresă URL mai lungă, mai lungă cu exact 4 caractere, iar acest lucru poate conta câteodată în economia spațiului folosit.

Dezavantajele non-WWW

Dezavantajul major al URL-ului fără WWW este faptul că dacă ai un site cu cookie-uri, toate pe care le setezi pe domeniul tău se vor propaga pe întreg site-ul chiar dacă nu este nevoie să se întâmple acest lucru.

De asemenea pentru că URL-ul este chiar domeniu de bază, directorul rădăcină al site-ului tău nu vei putea crea înregistrări CNAME pentru că riști să dai peste cap subdomeniile precum ftp sau mail. Acest inconvenient se traduce printr-un proces foarte dificil de a folosi un CDN și a îl face să funcționeze cât mai bine.

Ce influență au cele două asupra SEO

„Foarte mică” spunea un reprezentant Google în 2017. Totuși „foarte mică” nu înseamnă deloc, nu? Și cum orice „firicel de praf” poate face diferența până la urmă între prima pagină la căutări și a doua, atunci, da, contează.

Dar care exact felul în care poate influența SEO? Lipsa cookie-urilor și folosirea de CDN-uri ajută la îmbunătățirea vitezei de încărcare a site-ului. Drept urmare, iată un factor important: alegerea de WWW sau non-WWW poate influența viteza de încărcare a site-ului. Și știm că din acest punct de vedere, 1 secundă este extrem de prețioasă.

Ce alegem: WWW sau non-WWW?

Depinde de fiecare. Bine, bine mă veți întreba, atunci care e rostul întrebării din titlu?

Atunci când spun că depinde de fiecare mă refer la faptul că în funcție de tipul de site pe care îl aveți va trebui să alegeți ce tip de URL vi se potrivește mai bine: WWW sau non-WWW. Iar mai jos vă voi și spune la ce mă refer.

Dacă aveți un blog personal sau un site de companie, dar sunteți abia la început, atunci puteți alege fără grijă un URL non-WWW, mai ales, că va fi ușor de reținut. Dacă însă aveți un site de scurt metraje de animație sau un magazin online, atunci veți merge la sigur alegând un URL clasic, WWW. Atunci când site-ul tău are un conținut vast, mai ales în imagini și material video este foarte bine să poți implementa un CDN oricând și ușor, dar și să limitezi cookie-urile doar la anumite subdomenii.

Dacă totuși citești acest articol acum, dar tu ai deja un URL de ani de zile și un ranking pe Google, atunci rămâi la ce ai indiferent cât de dificil este să o faci. NU merită să riști să pierzi clasarea în SERP doar pentru asta.

CONCLUZIE

În concluzie, deși această alegere dintre WWW sau non-WWW nu are un impact foarte mare asupra SEO este totuși un aspect pe care este bine să îl iei în calcul atunci când alegi URL-ul la început. Așa cum am spus mai sus în cele din urmă acest mic factor poate face o diferență minoră de viteză care să însemne însă enorm în termeni de ranking.

 

Share:

editor

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *